: 31 paź 2008, 23:01
Kolejne dokumenty związane z odbudową linii Elbląg – Braniewo. Tym razem związane ze szlakiem Frombork – Braniewo Brama. I tutaj także głównym zakresem robót ( warunkującym oddanie toru na szlaku do eksploatacji ) była odbudowa mostu kolejowego obecnie w km 39,018 - w poniższej dokumentacji jest opisywany jako w km 38,868 ( na rysunkach pojawia się też km 38,678 ).
Poniżej współczesne zdjęcie tego mostu.
W dniu 15.X.1946 r. z Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Olsztynie wysłano pismo do Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Gdańsku o następującej treści:
W związku z przekazaniem linii kolejowej Elbląg Miasto – Braniewo przez Dyrekcję Kolei Państwowych w Olsztynie, Dyrekcji Kolei Państwowych w Gdańsku w dniu 24 września 1946 r. D.O.K.P. w Olsztynie komunikuje, że na km 38,868 na tej linii została wykonana częściowa odbudowa mostu przez rzekę Bałgę.
Przy odbudowie tego mostu zostały wykonane dwa przyczółki, jarzmo drewniane, izbica oraz ustawiona na przyczółku i drewnianym jarzmie pozostała niezniszczona część kraty.
Pozostało do wykonania wzmocnienie kraty wymagającej zestawienia obliczeń statycznych i ułożenia blachownicy na pozostałej części mostu.
Dyrekcja Kolei Państwowych w Olsztynie będąc przeciążona własnymi robotami dotyczącymi odbudowy mostów oraz nie posiadając należytego personelu, sprzętu i materiału nie może ukończyć odbudowy mostu w km 38,868 linii Elbląg Miasto – Braniewo.
Wobec powyższego proszę o przyjęcie pozostałych robót przy odbudowie tego mostu do wykonania we własnym zakresie, koszt których zgodnie z protokółem z dnia 24.IX.46 poniesie D.O.K.P. w Olsztynie.
Dyrekcja zaznacza, że do czasu wzmocnienia kraty ruch na moście odbywać się nie może.
W uzupełnieniu powyższego ( zgodnie z harmonogramem ) roboty przy odbudowie mostu ukończono 24.XII.1946 r.
Na poniższych rysunkach plany zniszczonego mostu i stanu po odbudowie.
W dniu 10.I.1947 został spisany protokół w biurze Zawiadowcy stacji Malbork w sprawie zbadania szlaku Frombork – Braniewo Brama linii kolejowej Elbląg – Braniewo celem oddania tego szlaku do ruchu pociągów. Poniżej jego treść:
1./ Tor szlakowy w porządku. Należy jeszcze dodatkowo ustalić dopuszczalny nacisk kół. Most w km 38,868 wymaga przeprowadzenia próby obciążeniowej.
2./ Na stacji Braniewo Brama:
a/ rozjazdy w porządku, nie zaopatrzone jednakowoż w zamki zwrotnicowe
b/ Semafor wjazdowy od strony Fromborka jest na miejscu, jednak nie uruchomiony.
c/ Budynek stacyjny spalony, brak na stacji jakiegokolwiek budynku zastępczego. Konieczne jest odbudowanie budynku stacyjnego, a na razie chociażby ustawienie prowizorycznego baraku.
d/ Ze względu na zniszczony most na rzece Pasarga ( o nim było w poprzednim poście ) należy ustawić kozioł odbojowy w odległości ok. 150 m. od stacji przed przejazdem w poziomie szyn.
e/ Należy uruchomić istniejące zapory na przejeździe w Braniewie. Zapory będzie obsługiwał dyżurny ruchu stacji Braniewo-Brama.
3. Na szlaku w miejscach skrzyżowania dróg kołowych z torem kolejowym w poziomie należy ustawić przepisowe wskaźniki
4. Obsada stacji Braniewo powinna się składać z zawiadowcy stacji, 1 dyżurnego ruchu i 1 robotnika stacyjnego.
Po usunięciu wyżej naprowadzonych braków i wykonaniu wymienionych w protokóle prac może być szlak Frombork – Braniewo Brama oddany do eksploatacji.
Realizacja pkt. 1 z powyższego protokółu – tj. próba obciążeniowa mostu została wykonana w dniu 6 marca 1947 r. Poniżej treść protokółu z tej próby:
Stosownie do przepisów D.16 dokonano obciążenia próbnego mostu o rozpiętości teoretycznej 17,10 m przy użyciu parowozu Ti 4 – o nacisku max. 14,9 ton na oś - na obciążenie statyczne i dynamiczne.
1./ Ugięcie sprężyste wynosiło 8 mm.
2./ Ugięcie stałe wynosiło 2 mm czyli nie przekracza 1/4 ugięcia sprężystego, co jest zgodne z przepisami D-16 / załącznik Nr. 8 – do Dz.Urz.M.K. z 1929 r. Nr.16 poz.206 /.
3./ Przy obciążeniu dynamicznym przy szybkości 30 km/godz. czyli dopuszczalnej na danej linii strzałka ugięcia sprężystego wynosiła 10 mm.
Komisja ustaliła że przez wyżej wspomniany most mogą przebiegać parowozy o maksymalnym nacisku na oś do 15 ton, o szybkości nieprzekraczającej 30 km/godz.
Nie odnalazłem innych dokumentów związanych z przywróceniem tego odcinka do eksploatacji ( np. telegramów ). Jednak należy wnioskować, że szlak Frombork – Braniewo Brama niedługo później został oddany do ruchu.
W uzupełnieniu powyższego należy dodać, że wykonana w 1946 r. odbudowa mostu była odbudową tymczasową. Właściwe roboty remontowe wykonano dopiero w 1954 i 1955 r. W dniu 8 lutego 1955 r. przeprowadzono następną próbę obciążeniową. Tym razem do niej użyte zostały dwa parowozy Tr 203. Po wykonaniu prób stwierdzono, że po moście mogą jeździć parowozy o nacisku 16 ton na oś z dopuszczalną szybkością 50 km/godz.
Poniżej współczesne zdjęcie tego mostu.
W dniu 15.X.1946 r. z Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Olsztynie wysłano pismo do Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Gdańsku o następującej treści:
W związku z przekazaniem linii kolejowej Elbląg Miasto – Braniewo przez Dyrekcję Kolei Państwowych w Olsztynie, Dyrekcji Kolei Państwowych w Gdańsku w dniu 24 września 1946 r. D.O.K.P. w Olsztynie komunikuje, że na km 38,868 na tej linii została wykonana częściowa odbudowa mostu przez rzekę Bałgę.
Przy odbudowie tego mostu zostały wykonane dwa przyczółki, jarzmo drewniane, izbica oraz ustawiona na przyczółku i drewnianym jarzmie pozostała niezniszczona część kraty.
Pozostało do wykonania wzmocnienie kraty wymagającej zestawienia obliczeń statycznych i ułożenia blachownicy na pozostałej części mostu.
Dyrekcja Kolei Państwowych w Olsztynie będąc przeciążona własnymi robotami dotyczącymi odbudowy mostów oraz nie posiadając należytego personelu, sprzętu i materiału nie może ukończyć odbudowy mostu w km 38,868 linii Elbląg Miasto – Braniewo.
Wobec powyższego proszę o przyjęcie pozostałych robót przy odbudowie tego mostu do wykonania we własnym zakresie, koszt których zgodnie z protokółem z dnia 24.IX.46 poniesie D.O.K.P. w Olsztynie.
Dyrekcja zaznacza, że do czasu wzmocnienia kraty ruch na moście odbywać się nie może.
W uzupełnieniu powyższego ( zgodnie z harmonogramem ) roboty przy odbudowie mostu ukończono 24.XII.1946 r.
Na poniższych rysunkach plany zniszczonego mostu i stanu po odbudowie.
W dniu 10.I.1947 został spisany protokół w biurze Zawiadowcy stacji Malbork w sprawie zbadania szlaku Frombork – Braniewo Brama linii kolejowej Elbląg – Braniewo celem oddania tego szlaku do ruchu pociągów. Poniżej jego treść:
1./ Tor szlakowy w porządku. Należy jeszcze dodatkowo ustalić dopuszczalny nacisk kół. Most w km 38,868 wymaga przeprowadzenia próby obciążeniowej.
2./ Na stacji Braniewo Brama:
a/ rozjazdy w porządku, nie zaopatrzone jednakowoż w zamki zwrotnicowe
b/ Semafor wjazdowy od strony Fromborka jest na miejscu, jednak nie uruchomiony.
c/ Budynek stacyjny spalony, brak na stacji jakiegokolwiek budynku zastępczego. Konieczne jest odbudowanie budynku stacyjnego, a na razie chociażby ustawienie prowizorycznego baraku.
d/ Ze względu na zniszczony most na rzece Pasarga ( o nim było w poprzednim poście ) należy ustawić kozioł odbojowy w odległości ok. 150 m. od stacji przed przejazdem w poziomie szyn.
e/ Należy uruchomić istniejące zapory na przejeździe w Braniewie. Zapory będzie obsługiwał dyżurny ruchu stacji Braniewo-Brama.
3. Na szlaku w miejscach skrzyżowania dróg kołowych z torem kolejowym w poziomie należy ustawić przepisowe wskaźniki
4. Obsada stacji Braniewo powinna się składać z zawiadowcy stacji, 1 dyżurnego ruchu i 1 robotnika stacyjnego.
Po usunięciu wyżej naprowadzonych braków i wykonaniu wymienionych w protokóle prac może być szlak Frombork – Braniewo Brama oddany do eksploatacji.
Realizacja pkt. 1 z powyższego protokółu – tj. próba obciążeniowa mostu została wykonana w dniu 6 marca 1947 r. Poniżej treść protokółu z tej próby:
Stosownie do przepisów D.16 dokonano obciążenia próbnego mostu o rozpiętości teoretycznej 17,10 m przy użyciu parowozu Ti 4 – o nacisku max. 14,9 ton na oś - na obciążenie statyczne i dynamiczne.
1./ Ugięcie sprężyste wynosiło 8 mm.
2./ Ugięcie stałe wynosiło 2 mm czyli nie przekracza 1/4 ugięcia sprężystego, co jest zgodne z przepisami D-16 / załącznik Nr. 8 – do Dz.Urz.M.K. z 1929 r. Nr.16 poz.206 /.
3./ Przy obciążeniu dynamicznym przy szybkości 30 km/godz. czyli dopuszczalnej na danej linii strzałka ugięcia sprężystego wynosiła 10 mm.
Komisja ustaliła że przez wyżej wspomniany most mogą przebiegać parowozy o maksymalnym nacisku na oś do 15 ton, o szybkości nieprzekraczającej 30 km/godz.
Nie odnalazłem innych dokumentów związanych z przywróceniem tego odcinka do eksploatacji ( np. telegramów ). Jednak należy wnioskować, że szlak Frombork – Braniewo Brama niedługo później został oddany do ruchu.
W uzupełnieniu powyższego należy dodać, że wykonana w 1946 r. odbudowa mostu była odbudową tymczasową. Właściwe roboty remontowe wykonano dopiero w 1954 i 1955 r. W dniu 8 lutego 1955 r. przeprowadzono następną próbę obciążeniową. Tym razem do niej użyte zostały dwa parowozy Tr 203. Po wykonaniu prób stwierdzono, że po moście mogą jeździć parowozy o nacisku 16 ton na oś z dopuszczalną szybkością 50 km/godz.