Monasterzysko - Stary Dzierzgoń - Nowy Folwark - Myślice
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Monasterzysko - Stary Dzierzgoń - Nowy Folwark - Myślice
Witam. Prowadze strone internetową Gminy Stary Dzierzgoń - www.starydzierzgon.pl. W zakładce "zabytki techniki" znajduje sie troche informacji o historii kolei na terenie gminy, są również zdjęcia. Na terenie gminy znajdowły sie stacje: Monasterzysko Wlk. (Groß Münsterberg)(Wartule - Fahrentholz) - Stary Dzierzgoń (Alt Christburg) - Nowy Folwark (Neu Vorwerk) - Myślice (Miswalde) i wiele innych mniejszych stacyjek, przystanków osobowych, ramp przeładunkowych.
Interesują mnie wszelkie informacje, linki, zdjęcia, mapy, namiary i opracowania. Zapewniam że podaje źródło i autora informacji.
Witamy na Forum. Od razu drobna uwaga techniczna. Prosiłbym o nie dublowanie tych samych wiadomości w kilku działach. Identyczne ogłoszenie w dziale "Kolej wczoraj" zostało usunięte. Pozdrawiam!
Interesują mnie wszelkie informacje, linki, zdjęcia, mapy, namiary i opracowania. Zapewniam że podaje źródło i autora informacji.
Witamy na Forum. Od razu drobna uwaga techniczna. Prosiłbym o nie dublowanie tych samych wiadomości w kilku działach. Identyczne ogłoszenie w dziale "Kolej wczoraj" zostało usunięte. Pozdrawiam!
Zapraszam na www.StaryDzierzgon.pl
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
21n Marienwerder-Miswalde
0,0mMarienwerderr
6,7Gross krebs
10,6 Littschen
16,2 Gunthen
21,0 Riesenburg
28,1 Riesenkirch
31,5 Jakobsdorf
35,2 gross Teschendorf
39,1 Gross Munsterberg
42,6 Alt Christburg
46,6 Vorwerk
53,0 Miswalde
4 pary pociągów relacji Marienwerder Miswalde i 4 pary relacji Marienwerder Riesenburg. Według relacji CM, na trasie eksloatowane były między innymi wagony silnikowe VT137.
Sporo zachowało się na stacji Riesenkirch: (rampa, peron, waga wagonowa, wstęp praktycznie niemożliwy, bo st. znajduje siuę na terenie ogrodzonego PGR-u)
Jakobsdorf- tylko droga dojazdowa
Gross teschendorf- tylko droga dojazdowa
Gross Munsterberg- kolejowy b. mieszkalny, peron, rampa, studnia. podobno była tu wieza ciśnień, ale znalazłem tylko wymieniona studnię)
Alt Christburg- doskonale zachowany dworzec, szalet, magazyn, rampa, droga dojazdowa i waga wagonowa, ponadto podkłady i pare śrub-jedna mam w domu:)
Vorwerk- dworzec, magazyn, szalet, peron, rampa.
Ogólnie niektóre stacje sa naprawde nieźle zachowane:)
Linia Marienwerder Mislwalde ma profil trasy I-rzędnej (jako fragment ostbahnu-bis). Więkrszosc wiaduktów na trasie to żelbetowe konstrukcjie belkowe, lub ramowe. Tylko trzy są łukowe, z łukiem licowanym cegłą. Na trasie znalazłem tylko jeden słupek hektometrowy "73" niedaleko Myślic. W 1945 roku wysadzone zostały tylko mosty koło Prabut. Za Riesenkirch-em wiadukt został na mój gust rozebrany po wojnie, żeby "nie przeszkadzał" samochodom. Trasa do przejścia po torowisku w 95%. Trzeba uważać na stada "końskich" gryzących much. Miałem z nimi permanentną bitwę . Koło Starego Dzierzgonia zachował się fajny most kratownicoiwy z jazdą dołem. Linia obfituje w wiadukty i ładne plenery, a co najważniejsze jest mało zarośnięta
0,0mMarienwerderr
6,7Gross krebs
10,6 Littschen
16,2 Gunthen
21,0 Riesenburg
28,1 Riesenkirch
31,5 Jakobsdorf
35,2 gross Teschendorf
39,1 Gross Munsterberg
42,6 Alt Christburg
46,6 Vorwerk
53,0 Miswalde
4 pary pociągów relacji Marienwerder Miswalde i 4 pary relacji Marienwerder Riesenburg. Według relacji CM, na trasie eksloatowane były między innymi wagony silnikowe VT137.
Sporo zachowało się na stacji Riesenkirch: (rampa, peron, waga wagonowa, wstęp praktycznie niemożliwy, bo st. znajduje siuę na terenie ogrodzonego PGR-u)
Jakobsdorf- tylko droga dojazdowa
Gross teschendorf- tylko droga dojazdowa
Gross Munsterberg- kolejowy b. mieszkalny, peron, rampa, studnia. podobno była tu wieza ciśnień, ale znalazłem tylko wymieniona studnię)
Alt Christburg- doskonale zachowany dworzec, szalet, magazyn, rampa, droga dojazdowa i waga wagonowa, ponadto podkłady i pare śrub-jedna mam w domu:)
Vorwerk- dworzec, magazyn, szalet, peron, rampa.
Ogólnie niektóre stacje sa naprawde nieźle zachowane:)
Linia Marienwerder Mislwalde ma profil trasy I-rzędnej (jako fragment ostbahnu-bis). Więkrszosc wiaduktów na trasie to żelbetowe konstrukcjie belkowe, lub ramowe. Tylko trzy są łukowe, z łukiem licowanym cegłą. Na trasie znalazłem tylko jeden słupek hektometrowy "73" niedaleko Myślic. W 1945 roku wysadzone zostały tylko mosty koło Prabut. Za Riesenkirch-em wiadukt został na mój gust rozebrany po wojnie, żeby "nie przeszkadzał" samochodom. Trasa do przejścia po torowisku w 95%. Trzeba uważać na stada "końskich" gryzących much. Miałem z nimi permanentną bitwę . Koło Starego Dzierzgonia zachował się fajny most kratownicoiwy z jazdą dołem. Linia obfituje w wiadukty i ładne plenery, a co najważniejsze jest mało zarośnięta
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Dzierzgoń
Witamy!!!
Tylko pogratulować tak ciekawej strony, udanych zdjęć kolejowych artefaktów i owocnych poszukiwań. Oprócz rozkładów jazdy, można jeszcze sięgnąć do statystyk (otwarcia i likwidacje) i informacji oraz starych map. Polecamy szczególnie takie linki:
Historia kolei w Prusach Wschodnich (głównie dział statystyk - look zamknięcie linii przez Dzierzgoń w 1999 X 01).
http://www.stjuchy.kolej.szczecin.pl lub http://torowiskiem.prv.pl
Rozkłady jazdy DR z 1944 roku
http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/100-Teil1.html
Archiwalne mapy okolic Dzierzgonia (nie ma tylko linii kolejowej Myslice-Prabuty - mapy są z lat wczesniejszych) - widać na nich przebieg oraz romieszczenie praktycznie wszystkich dawnych budynków stacyjnych.
http://www.posselt-landkarten.de/index_ ... aetter.htm
Nie słychać nic o jakimś śladowym ruchu kolejowym przez Dzierzgoń? Może przynajmniej linię kontrolują drogowcy z Malborka jakąś drezynką - raz na miesiąc? A gminy nie próbują starań o przywrócenie ruchu osobowego (szynobus) przez Pomorskie PR czy SKM (bo na W-M PR nie ma tam pewnie co liczyć )? Jeżeli Kolegę interesuje - mam jeszcze komputerowy "zabytkowy" PKP-owski bilet (Malbork-Dzierzgoń-Małdyty) z ostatniej moje wycieczki ta linią 1997 roku -
Może skan się przyda na pamiątkę (ale pewnie Kolega ma i takie i kartoniki).
Pozdrawiam
Cezary
Tylko pogratulować tak ciekawej strony, udanych zdjęć kolejowych artefaktów i owocnych poszukiwań. Oprócz rozkładów jazdy, można jeszcze sięgnąć do statystyk (otwarcia i likwidacje) i informacji oraz starych map. Polecamy szczególnie takie linki:
Historia kolei w Prusach Wschodnich (głównie dział statystyk - look zamknięcie linii przez Dzierzgoń w 1999 X 01).
http://www.stjuchy.kolej.szczecin.pl lub http://torowiskiem.prv.pl
Rozkłady jazdy DR z 1944 roku
http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/100-Teil1.html
Archiwalne mapy okolic Dzierzgonia (nie ma tylko linii kolejowej Myslice-Prabuty - mapy są z lat wczesniejszych) - widać na nich przebieg oraz romieszczenie praktycznie wszystkich dawnych budynków stacyjnych.
http://www.posselt-landkarten.de/index_ ... aetter.htm
Nie słychać nic o jakimś śladowym ruchu kolejowym przez Dzierzgoń? Może przynajmniej linię kontrolują drogowcy z Malborka jakąś drezynką - raz na miesiąc? A gminy nie próbują starań o przywrócenie ruchu osobowego (szynobus) przez Pomorskie PR czy SKM (bo na W-M PR nie ma tam pewnie co liczyć )? Jeżeli Kolegę interesuje - mam jeszcze komputerowy "zabytkowy" PKP-owski bilet (Malbork-Dzierzgoń-Małdyty) z ostatniej moje wycieczki ta linią 1997 roku -
Może skan się przyda na pamiątkę (ale pewnie Kolega ma i takie i kartoniki).
Pozdrawiam
Cezary
Nic nie jezdzi i to nie od miesięcy ale raczej od lat. Jesienią widziałem torowisko na zachód od Dzierzgonia. Calkiem spore drzewka już rosną. W tej okolicy linia robi wrażenie zupełnie nieprzejezdnej. Od Myślic do Małdyt tez jest chyba nie lepiej. Gdzies ze 2 lata temu widziałem tor z wiaduktu w Prakwicach i był on po główki szyn zanurzony w wodzie (w wykopie, ale to była późna i mokra jesien).Wg. relacji kolegi z Malborka nawet drezyna tam nie jeździ na linii Malbork- Małdyty.
Strona gminy Stary Dzierzgoń, prowadzona przez Kolegę Adama, jest godna pełnego uznania. Tylko nieliczni samorządowcy mają równie szeroką wiedzę o własnym przecież terenie. To miłe, że jest na miejscu osoba chwytająca klimaty Przy okazji pytanie. Na stacji w Monasterzysku (nazwa myląca, bo znacznie bliżej są Wartule) stała jeszcze na poczatku lat 90-ych (?) wieża ciśnień. Była ona o tyle ciekawa, że znajdowała się na całkiem sporym wzniesieniu. Niestety spóźniłem się jakieś 2-3 lata i już nic prócz fundamentu i kupy gruzu nie zobaczyłem, ale z oględzin miejsca mam wrażenie, że wieża była raczej niska, albo, że był to wręcz sam zbiornik usadowiony na wzniesieniu. Czy kolega miał okazję ją zobaczyć lub wie jak w przybliżeniu wyglądała? Dla lepszej orientacji mały planik:
Wieża jest zaznaczona jako kółko z kreską do góry przy literach W.T.(=Wasserturm)
pozdrawiam i gratuluję bardzo treściwej strony...
lyck
Prawdopodobnie był bardzo podobny do istniejącego w Starym Dzierzgoniu. W ogóle prawie wszystkie budynki linii Myślice-Prabuty były zbudowane wg zbliżonych planów. Widziałem stare zdjęcie dworca w Cieszymowie i ono to potwierdza. Jak książka z nim wróci od znajomych, to zeskanuje. Z istniejących budynków - bardzo podobny jest dworzec w Nowym Dworze Kwidzyńskim. Wracając do Monasterzyska. Bernard czy zwróciłeś uwagę na wielkość rampy na tej stacji? Jest wielka jak na stacyjkę, jaki tu musiał być kiedyś ruch. Za to peron jest króciutki:... czy orientujesz się jak wyglądal tam b. dworca? na stacji zachował się z zabudowań tylko b. mieszkalny.
W sumie dłuższy był zbędny. W rozkładzie 1944, 4 z 6 par pociągów to akumulatorowe Wittfeldy (znów literki bG przy numerach):
http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/132b.jpg
Lipa rosnie tez chyba na resztkach peronu wyspowego. Na lewo, w krzakach, są fundamenty i fragmenty murów dworca. Słyszałem, że stał jeszcze w latach 60-ych.
Prawdopodobnie to ostatni rok z jakimkolwiek ruchem na tej linii.Czyżby granicą był ów złowieszczy rok 2002? Tak jak dla wiekszości innych "zawieszonych" linii?
pozdr
lyck
Byłem pare dni temu na stacji Dzierzgoń,niestety aparat w telefonie nawalił i ze zdjęć nici...
ale opisze co widziałem stacja wygląda jakby zatrzymał się na niej czas,stojąc przed stacją od stony drogi ma się wrażenie że za chwile na stacje wjedzie jakiś składzik...eehhhhh...
Widac piękny parterowy (drewniany?) budynek dworca,od strony peronu napis na tabliczce:INFORMATION,oraz tablica Dz,po prawej z czerwonej cegły piętrowy budynek i tablica na nim:TU WOLNO PALIĆ,dalej po prawej piętrowy otynkowany,następnie bud o wym.3mx3m z kominem(zawiadowcy?),dalej pozostałości magazynu.
Perony całe,ludzie na swoje potrzeby wybrali pare płyt chodnikowych,rosną drzewka-sukcesywnie wycinane na opał.I tu niespodzianka :nie zdemontowano toru bocznego,zastanawia mnie dlaczego?Dzięki temu stacja zachowała pełny klimat!
ale opisze co widziałem stacja wygląda jakby zatrzymał się na niej czas,stojąc przed stacją od stony drogi ma się wrażenie że za chwile na stacje wjedzie jakiś składzik...eehhhhh...
Widac piękny parterowy (drewniany?) budynek dworca,od strony peronu napis na tabliczce:INFORMATION,oraz tablica Dz,po prawej z czerwonej cegły piętrowy budynek i tablica na nim:TU WOLNO PALIĆ,dalej po prawej piętrowy otynkowany,następnie bud o wym.3mx3m z kominem(zawiadowcy?),dalej pozostałości magazynu.
Perony całe,ludzie na swoje potrzeby wybrali pare płyt chodnikowych,rosną drzewka-sukcesywnie wycinane na opał.I tu niespodzianka :nie zdemontowano toru bocznego,zastanawia mnie dlaczego?Dzięki temu stacja zachowała pełny klimat!
Zdjęcia stacji Dzierzgoń z lat plus minus 1990-2010 są tutaj http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?p=124105
a znacznie starsze: http://www.polskaniezwykla.pl/pictures/ ... 272454.jpg
a znacznie starsze: http://www.polskaniezwykla.pl/pictures/ ... 272454.jpg