Myślice - plan stacji z 1917 r.
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Myślice - plan stacji z 1917 r.
Po tym niegdyś dużym lokalnym węźle pozostała mapka z czasów świetności:
Dokładny plan w pliku PDF (1,6 MB) jest dostępny tu:
http://strony.aster.pl/lyck/Myslice1917.pdf
Najlepiej ściągnąć go klikając w "Zapisz element docelowy jako..." pod prawym przyciskiem myszy. Oczywiście niezbędny jest popularny, darmowy Acrobat Reader. Kto nie ma Acrobata - może pobrać polską wersję np. stąd:
http://www.download.arys.orzysz.pl/Acro ... 60_pol.exe
Uwaga - plik ma ponad 11 megabajtów
Co z dawnej świetności zostało do dziś? W sumie nie tak mało. Zabudowa stacji istnieje prawie w komplecie. Budynek dworca zadziwia. Pasuje do podrzędnej stacyjki, a nie sporego węzła. Jest to defacto parterowy barak. Żadna powojenna prowizorka - ma styl typowego pruskiego dworca z lat 80 i 90 XIX wieku. Zdjęcia zespołu stacyjnego można znaleść na ciekawej stronie gminy Stary Dzierzgoń:
http://www.starydzierzgon.pl/zabytki_te ... lejowe.htm
Bardzo podobny budynek istniał, a może jeszcze istnieje w Drygałach między Ełkiem a Piszem. Czemu wraz z rozbudową stacji nie zmieniono budynku dworca - jak miało to miejsce na wielu innych stacjach? Być może obecny budynek w zupełności wystarczał do obsługi małych Myślic. A może po pośpiesznym doprowadzaniu linii z Prabut w czasie I wojny (1916 r.) nie starczyło już sił i środków na nowy budynek.
Ślady parowozowni są ukryte w ziemi. To samo tyczy się starej wieży ciśnień, która niegdyś istniała w pobliżu nowej. Nowa, potężna wieża ciśnień została niestety rozebrana na przełomie 2001/2002. Pozostał kikut.
Tak wyglądała na jesieni 2001:
A tak niecały rok później:
Panorama wschodniej głowicy:
Widocznej wyżej nastawni nie ma jeszcze na planie, jest inna mniejsza i przesunięta bliżej środka stacji.
Z innych ciekawostek uwagę zwraca wiadukt drogowy. Na planie składa się z dwóch przęseł: drewnianego(!) i stalowego. Obecne pojedyńcze przęsło robi wrażenie oryginalnego. Ale jest jakby krótsze niż suma tych dwóch. Być może to złudzenie, albo przedłużono nasyp drogi:
Na planie są nowsze daty niż 1917, ale są szczegóły sugerujące właśne ten rok. Np. dopisek "w budowie" przy III(IV?) peronie. Był on zapewne do obsługi dopiero co zbudowanej, dwutorowej linii z Prabut. Na planie jest też zaznaczony obóz jeniecki (oczywiście z I wojny). Ciekawe jakich jeńców tu trzymano - Francuzów, Brytyjczyków, Rosjan? Wszystko możliwe. W niedalekim Pasłęku był dużo większy obóz, gdzie trafili np. Kanadyjczycy walczący w brytyjskim wojsku we Francji.
Na koniec widok w stronę stacji od zachodu:
Potężny nasyp po prawej przychodzi z Prabut. Gdy pierwszy raz przejeżdżałem przez Myślice był na nim jeszcze urwany tor zastawiony platformami, a obok stosy betonowych podkładów. Ale wtedy zupełnie nie zdawałem sobie sprawy z dawnego wyglądu stacji...
pzdrw
lyck
Dokładny plan w pliku PDF (1,6 MB) jest dostępny tu:
http://strony.aster.pl/lyck/Myslice1917.pdf
Najlepiej ściągnąć go klikając w "Zapisz element docelowy jako..." pod prawym przyciskiem myszy. Oczywiście niezbędny jest popularny, darmowy Acrobat Reader. Kto nie ma Acrobata - może pobrać polską wersję np. stąd:
http://www.download.arys.orzysz.pl/Acro ... 60_pol.exe
Uwaga - plik ma ponad 11 megabajtów
Co z dawnej świetności zostało do dziś? W sumie nie tak mało. Zabudowa stacji istnieje prawie w komplecie. Budynek dworca zadziwia. Pasuje do podrzędnej stacyjki, a nie sporego węzła. Jest to defacto parterowy barak. Żadna powojenna prowizorka - ma styl typowego pruskiego dworca z lat 80 i 90 XIX wieku. Zdjęcia zespołu stacyjnego można znaleść na ciekawej stronie gminy Stary Dzierzgoń:
http://www.starydzierzgon.pl/zabytki_te ... lejowe.htm
Bardzo podobny budynek istniał, a może jeszcze istnieje w Drygałach między Ełkiem a Piszem. Czemu wraz z rozbudową stacji nie zmieniono budynku dworca - jak miało to miejsce na wielu innych stacjach? Być może obecny budynek w zupełności wystarczał do obsługi małych Myślic. A może po pośpiesznym doprowadzaniu linii z Prabut w czasie I wojny (1916 r.) nie starczyło już sił i środków na nowy budynek.
Ślady parowozowni są ukryte w ziemi. To samo tyczy się starej wieży ciśnień, która niegdyś istniała w pobliżu nowej. Nowa, potężna wieża ciśnień została niestety rozebrana na przełomie 2001/2002. Pozostał kikut.
Tak wyglądała na jesieni 2001:
A tak niecały rok później:
Panorama wschodniej głowicy:
Widocznej wyżej nastawni nie ma jeszcze na planie, jest inna mniejsza i przesunięta bliżej środka stacji.
Z innych ciekawostek uwagę zwraca wiadukt drogowy. Na planie składa się z dwóch przęseł: drewnianego(!) i stalowego. Obecne pojedyńcze przęsło robi wrażenie oryginalnego. Ale jest jakby krótsze niż suma tych dwóch. Być może to złudzenie, albo przedłużono nasyp drogi:
Na planie są nowsze daty niż 1917, ale są szczegóły sugerujące właśne ten rok. Np. dopisek "w budowie" przy III(IV?) peronie. Był on zapewne do obsługi dopiero co zbudowanej, dwutorowej linii z Prabut. Na planie jest też zaznaczony obóz jeniecki (oczywiście z I wojny). Ciekawe jakich jeńców tu trzymano - Francuzów, Brytyjczyków, Rosjan? Wszystko możliwe. W niedalekim Pasłęku był dużo większy obóz, gdzie trafili np. Kanadyjczycy walczący w brytyjskim wojsku we Francji.
Na koniec widok w stronę stacji od zachodu:
Potężny nasyp po prawej przychodzi z Prabut. Gdy pierwszy raz przejeżdżałem przez Myślice był na nim jeszcze urwany tor zastawiony platformami, a obok stosy betonowych podkładów. Ale wtedy zupełnie nie zdawałem sobie sprawy z dawnego wyglądu stacji...
pzdrw
lyck
Ostatnio zmieniony 02 cze 2005, 23:08 przez lyck, łącznie zmieniany 3 razy.
hej!
Piekna stacja. Jak byłem tam w 2003 roku, to baza drogowców jeszcze istniała. Góra podkładów, suwnica i wagony mieszkalne.
Czy ten baraczek udający budynek dworca, powstał po 1945 roku?
Na planie rzucił mi się w oczy semafor trzyramienny!!
Piekna stacja. Jak byłem tam w 2003 roku, to baza drogowców jeszcze istniała. Góra podkładów, suwnica i wagony mieszkalne.
Czy ten baraczek udający budynek dworca, powstał po 1945 roku?
Na planie rzucił mi się w oczy semafor trzyramienny!!
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Jak zwykle źródłowa bomba termonuklearna zwłaszcza ta parowozownia jest zabójcza! Ech te lata 1916-26... dzisięciolecie snów o magistralnej potędze... a dziś co na z tego zostało? W Prusach Wschodnich niemal cały odcinek budowanej magistrali jest już off-line i w większej części SPS (prócz kawałeczka Sudbahnu Korsze-Kętrzyn)
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Wtedy były na wielu stacjach. Czy to Korsze, czy Myślice, czy Wiatrowiec Warmiński, semafory trzyramienne wpisywały się w kolejowy krajobraz. Ciekawe, gdzie i do kiedy w Polsce zachowały się ostatnie takie?Bernard pisze: Na planie rzucił mi się w oczy semafor trzyramienny!!
Co do mapki i jakości skanu - bomba
BTW, ta niebieska barczysta postać w pozie zdobywcy na ruinach wieży wodnej to jakiś kolejowy duch, czy też lyck-alpnista?
Pozdrówka!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski
Czy ten baraczek udający budynek dworca, powstał po 1945 roku?
On nie udaje - on był i jest dworcem prawdopodobnie od ponad 100 lat (!) Takich okien nie robiono po wojnie:
I dla porównania wpomniane Drygały:
Jak widać układ okien jest bardzo podobny, zaś same okna są w Drygałach wyższe o jedną "szybkę".
Charakterystyczny układ budunku z przyległym magazynem zgadza się z tym na planie. Oryginalny kształt kominów świadczy, że nigdy nie było piętra:
Nie zauważyłem go . Za to zwróciła moją uwagę stosunkowo duża liczba żurawi: 8 sztuk (!). Po jednym z nich został taki o to dół ze zbiornikiem i kurkiem odpowietrzenia.Na planie rzucił mi się w oczy semafor trzyramienny!!
Poza tym prawdopodobnie wszystkie rozjazdy kreskowane były obługiwane ręcznie. Inną ciekawostką jest tor kolejki wąskotorowej, dochodzący do jednego z torów na wachlarzu. Wedle opisu biegnie do cegielni. Za Chiny Ludowe nie wiem do czego służyła ta kombinacja. Może ktoś ma pomysł?
Nie, nie jestem tak napakowany To kumpel o zbliżonych zainteresowaniach, fakt że miał styk ze wspinaczką. Mnie ta pseudodrabina skutecznie odstraszyłaBTW, ta niebieska barczysta postać w pozie zdobywcy na ruinach wieży wodnej to jakiś kolejowy duch, czy też lyck-alpnista?
pozdr
lyck
Ostatnio zmieniony 20 maja 2006, 21:47 przez lyck, łącznie zmieniany 3 razy.
Tak na szybko...
Piękna pocztówka mego "rodzinnego" Driegelsdorfu. Tam czas zatrzymał się dwa wieki temu!!! Nie wiem czy wiecie, że ta układ stacji jest niemal żywcem skopiowany (powielony) z dawnego dworca w Ragnecie? Identyko... Eeeech, teraz peronik jest pusty, nic się nie dzieje, mało nie zasnąłem czekając w zeszłym roku na przejazd zdawki... Aha - Gardeja i Drygały były poruszane w temacie:
http://www.anduril.linuxpl.com/kmk/view ... c&start=15
Kiedyś dopiszę coś większego... tak ku pamięci poległych linii
Piękna pocztówka mego "rodzinnego" Driegelsdorfu. Tam czas zatrzymał się dwa wieki temu!!! Nie wiem czy wiecie, że ta układ stacji jest niemal żywcem skopiowany (powielony) z dawnego dworca w Ragnecie? Identyko... Eeeech, teraz peronik jest pusty, nic się nie dzieje, mało nie zasnąłem czekając w zeszłym roku na przejazd zdawki... Aha - Gardeja i Drygały były poruszane w temacie:
http://www.anduril.linuxpl.com/kmk/view ... c&start=15
Kiedyś dopiszę coś większego... tak ku pamięci poległych linii
Niestety znikły zdjęcia stacji Myślice na stronie Starego Dzierzgonia (wielka szkoda ). Tymczasem odwiedziłem ponownie kultowe (dla niektórych ) miejsce i zrobiłem dokumentację tego co jeszcze stoi:
Całość zabudowań stacyjnych wygląda tak:
Kombinowany budynek dworca:
...wycinek planu z 1917r...
...dworzec w pełnej "okazałosci". Mimo całej barakowatości ma swój urok. Od tej strony pasuje prawie idealnie do planu. Budynek jest z roku 1893 roku - ma więc 102 lata. 1 wrzesnia 1893 jednocześnie oddano do użytku linie Elbląg-Ostróda i Malbork-Małdyty. Czyli za jednym zamachem powstał 4-kierunkowy węzeł.
Od drogi widać różnice względem planu. Szczyt z łamanym dachem na końcu budynku jest cofnięty, a nie wystający jak na planie - prawdopodobne to skutek dawnej rozbudowy - pewnie ruch osobowy zwiększył się na tyle by powiększyć dworzec, ale nie był jeszcze tak duzy by był sens budowac dworzec od nowa. Same Myślice wyglądają na na węzeł "z przypadku". Był tylko częściowo uzasadniony gospodarczo. Wszystkie biegnące tu linie miały duże znaczenie wojskowe. Nieistniejąca linia Elbląg-Ostróda powstała też po to, by szybko przerzucić na południe (do ówczesnej granicy) wojsko z dużego garnizonu w Elblągu. Malbork-Małdyty to fragment strategicznego ciągu wschód-zachód. Odcinek Prabuty-Myślice - to skutek pierwszowojennych snów o potędze, gdy naczelne dowództwo wojsk niemieckich na wschodzie (Oberost) uznało, że świeżo zdobytą Litwę (1915 r.) należy szybko połączyć dwutorową nitką z Ostbahnem w Czersku. I to jest realny powód budowy 2-torowej linii Prabuty-Myślice, choć plany podobnej linii istniały pewnie też wcześniej. Temat planowanej magistrali na wschód (było o niej przy Ornecie i Morągu) jest na tyle szeroki, że wart oddzielnego wątku.
Magazyn przylegający do dworca nie jest wcale duży jak na tej wielkości stację - co tym bardziej potwierdza głównie militarną użyteczność węzła.
Była poczta i budynek mieszkalny:
Niewiele się zmieniły od czasów planu. Trawka rośnie na rynnie budynku gospodarczego.
Zwietrzały napis. W tle czają się Miswalde.
Zachodnia głowica stacji. Śladów parowozowni niesposób szukać w tym buszu. Wczesną wiosną jest szansa coś znaleść. Teren stacji jest teraz dość niebiezpieczny w zwiedzaniu - głownie przez dziury po hydrantach.
Resztki bazy drogowców. Jak widać betonowych podkładów jeszcze jest sporo. Miejscowi też już sie nimi "opiekują" - w środku wsi widziałem stertę na jednym z podwórek. Nie widzę możliwości wywiezienia tych resztek koleją. Szlak jest totalnie zarośnięty, szczególnie koło Prakwic:
Od strony Malborka jest tylko trochę lepiej.
Wszystkie zdjęcia są z dnia 23.07.2005.
pozdr
lyck
Całość zabudowań stacyjnych wygląda tak:
Kombinowany budynek dworca:
...wycinek planu z 1917r...
...dworzec w pełnej "okazałosci". Mimo całej barakowatości ma swój urok. Od tej strony pasuje prawie idealnie do planu. Budynek jest z roku 1893 roku - ma więc 102 lata. 1 wrzesnia 1893 jednocześnie oddano do użytku linie Elbląg-Ostróda i Malbork-Małdyty. Czyli za jednym zamachem powstał 4-kierunkowy węzeł.
Od drogi widać różnice względem planu. Szczyt z łamanym dachem na końcu budynku jest cofnięty, a nie wystający jak na planie - prawdopodobne to skutek dawnej rozbudowy - pewnie ruch osobowy zwiększył się na tyle by powiększyć dworzec, ale nie był jeszcze tak duzy by był sens budowac dworzec od nowa. Same Myślice wyglądają na na węzeł "z przypadku". Był tylko częściowo uzasadniony gospodarczo. Wszystkie biegnące tu linie miały duże znaczenie wojskowe. Nieistniejąca linia Elbląg-Ostróda powstała też po to, by szybko przerzucić na południe (do ówczesnej granicy) wojsko z dużego garnizonu w Elblągu. Malbork-Małdyty to fragment strategicznego ciągu wschód-zachód. Odcinek Prabuty-Myślice - to skutek pierwszowojennych snów o potędze, gdy naczelne dowództwo wojsk niemieckich na wschodzie (Oberost) uznało, że świeżo zdobytą Litwę (1915 r.) należy szybko połączyć dwutorową nitką z Ostbahnem w Czersku. I to jest realny powód budowy 2-torowej linii Prabuty-Myślice, choć plany podobnej linii istniały pewnie też wcześniej. Temat planowanej magistrali na wschód (było o niej przy Ornecie i Morągu) jest na tyle szeroki, że wart oddzielnego wątku.
Magazyn przylegający do dworca nie jest wcale duży jak na tej wielkości stację - co tym bardziej potwierdza głównie militarną użyteczność węzła.
Była poczta i budynek mieszkalny:
Niewiele się zmieniły od czasów planu. Trawka rośnie na rynnie budynku gospodarczego.
Zwietrzały napis. W tle czają się Miswalde.
Zachodnia głowica stacji. Śladów parowozowni niesposób szukać w tym buszu. Wczesną wiosną jest szansa coś znaleść. Teren stacji jest teraz dość niebiezpieczny w zwiedzaniu - głownie przez dziury po hydrantach.
Resztki bazy drogowców. Jak widać betonowych podkładów jeszcze jest sporo. Miejscowi też już sie nimi "opiekują" - w środku wsi widziałem stertę na jednym z podwórek. Nie widzę możliwości wywiezienia tych resztek koleją. Szlak jest totalnie zarośnięty, szczególnie koło Prakwic:
Od strony Malborka jest tylko trochę lepiej.
Wszystkie zdjęcia są z dnia 23.07.2005.
pozdr
lyck
Ostatnio zmieniony 20 maja 2006, 21:45 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Jaki to wagon?
Witam!
Nie chcę tworzyć nowego tematu, bo rzecz jest zwiazana z Myślicami.
Zamieszam fragment zdjęcia (nieobrobionego niestety ), które przedstawia wagon stojący przed budynkiem dworca w Myślicach w 1904 r. (to ten sam "barak", który stoi jeszcze dziś).
Mam pytanie: co to za typ wagonu i co można o nim powiedzieć? Z góry dziekuję, bo ja specjalistą od takich "maszyn" nie jestem.
Pozdrawiam
Nie chcę tworzyć nowego tematu, bo rzecz jest zwiazana z Myślicami.
Zamieszam fragment zdjęcia (nieobrobionego niestety ), które przedstawia wagon stojący przed budynkiem dworca w Myślicach w 1904 r. (to ten sam "barak", który stoi jeszcze dziś).
Mam pytanie: co to za typ wagonu i co można o nim powiedzieć? Z góry dziekuję, bo ja specjalistą od takich "maszyn" nie jestem.
Pozdrawiam
ruszyła maszyna po szynach ospale
hmm... zdaje się, że jesteś w posiadaniu tej pocztówki:
niedawno widziałem ją na ebayu...
Co do treści - to bardzo archaiczna węglarka z końca XIX w. Niestety nie jestem fachowcem od wagonów i typu nie rozpoznam. Najprędzej zrobiłby to pewnie p. Krzysztof Koj z forum martela:
http://www.forum.martel.pl/search.php?s ... YSZTOF+KOJ
Zdjęcie to jest kolejnym potwierdzeniem wyjątkowej trwałości niepozornych pruskich "baraków". Zwracam uwagę na standartowy ówczesny zegar na ścianie po prawej - patrz: http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=4838&start=0
Ciekawy jest też profilowany płot rozdzielający tory... Jest on bardzo podobny do płotu istniejącego po dziś dzień na stacji Złotów (koło Piły). Ten ponad 100-letni relikt Ostbahnu wygląda tak:
pozdrawiam
lyck
niedawno widziałem ją na ebayu...
Co do treści - to bardzo archaiczna węglarka z końca XIX w. Niestety nie jestem fachowcem od wagonów i typu nie rozpoznam. Najprędzej zrobiłby to pewnie p. Krzysztof Koj z forum martela:
http://www.forum.martel.pl/search.php?s ... YSZTOF+KOJ
Zdjęcie to jest kolejnym potwierdzeniem wyjątkowej trwałości niepozornych pruskich "baraków". Zwracam uwagę na standartowy ówczesny zegar na ścianie po prawej - patrz: http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=4838&start=0
Ciekawy jest też profilowany płot rozdzielający tory... Jest on bardzo podobny do płotu istniejącego po dziś dzień na stacji Złotów (koło Piły). Ten ponad 100-letni relikt Ostbahnu wygląda tak:
pozdrawiam
lyck
Ostatnio zmieniony 10 sie 2006, 19:12 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Jak już jesteśmy przy Myślicach to ja mam pytanie odnośnie całe linii Malbork - Małdyty.
Jak wygląda jej fizyczny stan?
Chodzi mi o to czy dałoby radę zrobić jakąś wyprawę drezynową nie napotkawszy na trasie jakiś niespodziewanych ubytków czy rosnących sobie już dość pokaźnych drzew i krzewów.
Z góry dzięki za info.
Pozdrawiam
Janek
http://kolejekaszub.pro.wp.pl
http://drezyny.pl
Jak wygląda jej fizyczny stan?
Chodzi mi o to czy dałoby radę zrobić jakąś wyprawę drezynową nie napotkawszy na trasie jakiś niespodziewanych ubytków czy rosnących sobie już dość pokaźnych drzew i krzewów.
Z góry dzięki za info.
Pozdrawiam
Janek
http://kolejekaszub.pro.wp.pl
http://drezyny.pl
Fragmenty na wysokich nasypach są w miarę przejezdne, poza tym tragedia. Szczególnie w wykopach:Jak wygląda jej fizyczny stan?
Chodzi mi o to czy dałoby radę zrobić jakąś wyprawę drezynową nie napotkawszy na trasie jakiś niespodziewanych ubytków czy rosnących sobie już dość pokaźnych drzew i krzewów.
Fota z sierpnia 2005. W środku prześwituje szyna jakby kto miał wątpliwości, że to kolej...
Wątpie, by dało sie znaleść przejezdny odcinek dłuższy niż np. 2 km. Widziałem całkiem spore choinki koło Dzierzgonia nie mówiąc o krzaczorach...
pozdr
lyck