Dobre Miasto
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Dobre Miasto
A czy macie może jakieś informacje czy zdjęcia z Dobrego Miasta, stare czy też może i nowsze informacje
- Stacja Krzepielów
- Przyspieszony
- Posty: 78
- Rejestracja: 04 gru 2006, 17:07
- Lokalizacja: Zielona Góra
Re: Dobre Miasto
Nie wiem czy było ,ale wypłynęło niedawno na allegro coś takiego:
- Załączniki
Muzeum Historii Linii Kolejowych
Stacja Chrzypsko Wielkie
--
Czytaj periodyk "Stacja Chrzypsko Wielkie"
na www.muzeumchrzypsko.pl
Stacja Chrzypsko Wielkie
--
Czytaj periodyk "Stacja Chrzypsko Wielkie"
na www.muzeumchrzypsko.pl
Udokumentowana przez Krzepielowską Stację przebudowa dobromiejskiego dworca miała miejsce na początku lat 30. W 1934 r. oddano do użytku nowy dworzec w DM widoczny na znanej pocztówce.
Więcej o przebudowach linii - http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtop ... =2796#2796
Więcej o przebudowach linii - http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtop ... =2796#2796
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
- Piotr Janik
- InterCity
- Posty: 300
- Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
- Lokalizacja: Warszawa
Doooobry jesteś, pucior… To niech przez chwilę będzie jeszcze tak ekskluzywnie – może w końcu ktoś wklei linki.
Zachowało się kilka zdjęć z budowy nowego dworca w Dobrym Mieście..
Zachował się pewnie cały album - fotograficzny pamiętnik inżyniera drogowca z Bartoszyc (hipoteza ), od połowy lat 30-tych po kampanię polską. Tzn. nie zachował się, bo zasmarkany „antykwariusz” postąpił zgodnie z najlepszą biznesową praktyką (hipoteza ): pojedyncze, najbardziej atrakcyjne foty poszły w konkretne ręce a cała reszta, wymiksowana z pocztówkami też przyniesie zysk - w kategorii „en masse”. Cały chrono/logiczny układ – nie do odtworzenia ale w końcu tak działają wszyscy antykwariusze, polscy zasmarkańcy – też.
Zachowało się kilka zdjęć z budowy nowego dworca w Dobrym Mieście..
Zachował się pewnie cały album - fotograficzny pamiętnik inżyniera drogowca z Bartoszyc (hipoteza ), od połowy lat 30-tych po kampanię polską. Tzn. nie zachował się, bo zasmarkany „antykwariusz” postąpił zgodnie z najlepszą biznesową praktyką (hipoteza ): pojedyncze, najbardziej atrakcyjne foty poszły w konkretne ręce a cała reszta, wymiksowana z pocztówkami też przyniesie zysk - w kategorii „en masse”. Cały chrono/logiczny układ – nie do odtworzenia ale w końcu tak działają wszyscy antykwariusze, polscy zasmarkańcy – też.
Freien Strecken für freien Menschen!
Ja tam tego nie zrobię.... zachowam je tylko dla siebie...Doooobry jesteś, pucior… To niech przez chwilę będzie jeszcze tak ekskluzywnie – może w końcu ktoś wklei linki.
Zaraz będzie, ze naganiam klientów i dostanę za to 1000000 ojro ...
A zresztą licytujcie..
ebay.de + Guttstadt
Mi też niebyt podoba się rozdzielanie spójnej całości na kilkanaście części, ale cóż.. :-/
Budowa (rozbudowa) której linii w PW została przedstawiona na inszych zdjęciach z tej serii?
pzdr
PucioR
- Piotr Janik
- InterCity
- Posty: 300
- Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
- Lokalizacja: Warszawa
Trudno objaśnić „Kahlberg” w nazwie tego zestawu ale jako żywo wygląda to na prostowanie jednego z łuków linii Gutkowo – Perwilten a ściśle: na to, co na Forum nazywamy „kultowym skrótem pod Ornetą”Budowa (rozbudowa) której linii w PW została przedstawiona na inszych zdjęciach z tej serii?
Mapka Cezara z wątku "szopa w Ornecie?" - żeby nie pomylić z równie kultowym "skrótem do obrotnicy"
A co budowy z drugiego zestawu „Foto Bau Bahnstrecke Ostpreußen Kahlberg 1934”, tego siedmiozdjęciowego, to – pozostając w sferze śmiałych hipotez oraz przy tej samej linii - stawiam na równie znajomy Cerkiewnik. Dla porównania: nędzna fota i world rail phota . Asekuracyjnie nie bawię się teraz w obróbkę a la pucior ale gdyby te fantazje się potwierdziły, to fajniej byłoby uzupełnić właściwe wątki, niż wlepiać "wycinki" tu.
Freien Strecken für freien Menschen!
Ciekawe informacje dotyczące funkcjonowania stacji w Dobrym Mieście znalazłem w istniejącym w formie maszynopisu dziele „Dzieje Dobrego Miasta za okres 1945-79” napisanym przez nieżyjącego już znanego dobromiejskiego społecznika Kazimierza Sołłohuba. Pierwsze ciekawe informacje odnajdujemy w rozdziale „Przywrócenie komunikacji” na stronie 16:
„Ważnym wydarzeniem w życiu miasta było przywrócenie komunikacji kolejowej z Olsztynem. Choć pierwszy pociąg wyjechał z Olsztyna do Ornety 2 marca 1945 roku, ale był to pociąg wojskowy, bowiem za Ornetą w owym czasie rozpoczynała się strefa przyfrontowa. Wprawdzie już od lutego ekipy kolejarskie z Białegostoku pracowały razem z wojskiem radzieckim nad naprawą torów i mostów, ale byo to wykonane dla potrzeb wojska. Eksploatacja linii kolejowej i taboru kolejowego była podporządkowana władzom wojskowym. Po kapitulacji Niemiec w maju 1945 roku zaczęły się pojawiać pociągi towarowe przeznaczone dla potrzeb krajowych. Kursowały one nieregularnie, a na linii Olsztyn-Orneta od połowy maja 1945roku co drugi dzień. Te same wagony towarowe służyły również pasażerom. W czerwcu 1945 roku przejęto dworzec od władz radzieckich. Przekazywał inżynier Szenietow, przyjmowali: Stefan Łyszczarz i Władysław Januszewski delegowani przez organizującą się w Olsztynie Dyrekcję Okręgu Kolei Państwowych .Przybyło także do ochrony torów kolejowych i dworca 15 SOK-istów z komendantem Tadeuszem Cichym. Zaznaczyć trzeba że nie tylko SOK, ale i inni pracownicy kolei podlegali wtedy władzom miasta i dyscyplinie wojskowej. Dworzec w owym czasie był pojęciem symbolicznym , na jego miejscu stały wypalone mury. Biuro dworca, bez poczekalni mieściło się w stojącym obok od strony północnej budynku mieszkalnym. Pierwszym zawiadowcą stacji PKP w Dobrym Mieście był Antoni Naumowicz, a adcinka drogowego Władysław Januszewski, po nim Stefan Łyszczarz. 15 sierpnia 1945 Olsztyńska DOKP przejęła oficjalnie od władz Radzieckich całość urządzeń kolejowych na terenie województwa. Od tego czasu zmniejszyła się liczba pociągów wojskowych, z zaczęto organizować transport gospodarczy i pasażerski. Linia kolejowa łącząca Dobre Miasto z województwem stała się czynnikiem decydującym o rozwoju miasta. Tą drogą przybywali pierwsi osiedleńcy, odbywały się próby pierwszej wymiany towarowej i zaopatrzenia miasta w niezbędne artykuły żywnościowe.”
Kolejny rozdział dot. Kolei to „Stacja PKP i transport kolejowy” str. 79-81:
„Dalszy rozwój transportu kolejowego nastąpił w latach 1949-50. Wzrosła częstotliwość ruchu pociągów, tonaż przewożonych towarów i ilość pasażerów.Wycofano z ruchu pasażerskiego wagony towarowe, które można było spotkać w pierwszych latach powojennych. Palącą sprawą było odbudowanie dworca kolejowego w Dobrym Mieście. Częśc jego pomieszczeń odbudowano w latach 1947-48 prowizorycznie, a całkowita odbudowa nastąpiła w okresie 1949-51. Odbudowę prowadzono systemem gospodarczym ,a roboty nadzorował zawiadowca odcinka drogowego, Władysław Januszewski. Po Antonim Naumowiczu, pierwszym zawiadowcą stacji został Stefan Łyszczarz. Prowadził o n kierownictwo stacji do 1955roku, a po nim nastąpił Marian Hajdukonis. W owym czasie ilość pociągów pasażerskich na dobę nie przekraczała 4 , a twoarowych 2. Pracowników dworzec zatrudniał 12. Wsród dyżurnych ruchu byli długoletni pracownicy, jak Antoni Kasperowicz, Franciszek Pawtel, Stefan Karaban i Rygobert Stużyński. Zawiadowcą odcinka drogowego po Januszewskim był Stanisław Kordziński. Opiekował on się torami kolejowymi od Gutkowa do Ornety, posiadając pod swoją władzą brygadę robotników torowych w ilości 50osób.
W latach 1968-69 wykonano kapitalny remont budynku stacyjnego, nastąpiła wymiana poszycia dachowego, tynków, założono nowe c.o. przemalowano pomieszczenia wewnętrzne, stolarkę i ściany zewnętrzne. Rozwój komunikacji kolejowej ilustrują dane z obciążenia stacji i ilości pracowników:
1948-50:
12pracowników, 8 wagonów towarowych na dobę, 4 pociągi pasażerskie i 2towarowe
1958-60
24pracowników, 25 wagonów towarowych na dobę, 10 pociągi pasażerskie i 2towarowe
1978-79
24pracowników, 50 wagonów towarowych na dobę, 14 pociągi pasażerskie i 4towarowe
Bywały także pociągi towarowe ponadplanowe. Największymi klientami kolei są: Warfama, Zakłady przemysłu Drzewnego, PGR oraz GS. Najdłużej pracującymi kolejarzmi w DM w roku 1979 byli: Franciszek Pawtel , Rygobert Stuzyński i Józef Bylewski.
Zawiadowcami stacji PKP od rku 1945 w kolejności byli:
1.Antoni Naumowicz
2.Stefan Łyszczarz
3. Marian Hajdukonis
4. Dariusz Zieliński
5. Stanisław Symonowicz
6. Franciszek Kurowski
7.Rajmund Zamkowski
8.Michał Kurczk
9.Celina Łastowska
W roku 1979 dyżurnymi ruchu byli:
1.Franciszek Pawtel
2. Joanna Bójko
3.Ryszard Rudasz
4.Anna Dizubińska
Jak widzimy służba kolejowa zaczęła się feminizować, ale czy z tego należy się cieszyć-pokaże przyszłość (...)”
Jeszcze jednym akcentem związanym z transportem szynowym jest fragment dotyczący zakładów drzewnych gdzie na stronie 48 możemy przeczytać:
„ Chcąc usprawnić transport wewnętrzny przeniesiono szyny kolejowe z sąsiadującej zdewastowanej cegielni i uruchomiono wagoniki na szynach”
Niestety na temat dalszego rozwoju transportu szynowego na terenie „drzewnej” nic więcej się w tym ciekawym dziele nie doczytałem....
„Ważnym wydarzeniem w życiu miasta było przywrócenie komunikacji kolejowej z Olsztynem. Choć pierwszy pociąg wyjechał z Olsztyna do Ornety 2 marca 1945 roku, ale był to pociąg wojskowy, bowiem za Ornetą w owym czasie rozpoczynała się strefa przyfrontowa. Wprawdzie już od lutego ekipy kolejarskie z Białegostoku pracowały razem z wojskiem radzieckim nad naprawą torów i mostów, ale byo to wykonane dla potrzeb wojska. Eksploatacja linii kolejowej i taboru kolejowego była podporządkowana władzom wojskowym. Po kapitulacji Niemiec w maju 1945 roku zaczęły się pojawiać pociągi towarowe przeznaczone dla potrzeb krajowych. Kursowały one nieregularnie, a na linii Olsztyn-Orneta od połowy maja 1945roku co drugi dzień. Te same wagony towarowe służyły również pasażerom. W czerwcu 1945 roku przejęto dworzec od władz radzieckich. Przekazywał inżynier Szenietow, przyjmowali: Stefan Łyszczarz i Władysław Januszewski delegowani przez organizującą się w Olsztynie Dyrekcję Okręgu Kolei Państwowych .Przybyło także do ochrony torów kolejowych i dworca 15 SOK-istów z komendantem Tadeuszem Cichym. Zaznaczyć trzeba że nie tylko SOK, ale i inni pracownicy kolei podlegali wtedy władzom miasta i dyscyplinie wojskowej. Dworzec w owym czasie był pojęciem symbolicznym , na jego miejscu stały wypalone mury. Biuro dworca, bez poczekalni mieściło się w stojącym obok od strony północnej budynku mieszkalnym. Pierwszym zawiadowcą stacji PKP w Dobrym Mieście był Antoni Naumowicz, a adcinka drogowego Władysław Januszewski, po nim Stefan Łyszczarz. 15 sierpnia 1945 Olsztyńska DOKP przejęła oficjalnie od władz Radzieckich całość urządzeń kolejowych na terenie województwa. Od tego czasu zmniejszyła się liczba pociągów wojskowych, z zaczęto organizować transport gospodarczy i pasażerski. Linia kolejowa łącząca Dobre Miasto z województwem stała się czynnikiem decydującym o rozwoju miasta. Tą drogą przybywali pierwsi osiedleńcy, odbywały się próby pierwszej wymiany towarowej i zaopatrzenia miasta w niezbędne artykuły żywnościowe.”
Kolejny rozdział dot. Kolei to „Stacja PKP i transport kolejowy” str. 79-81:
„Dalszy rozwój transportu kolejowego nastąpił w latach 1949-50. Wzrosła częstotliwość ruchu pociągów, tonaż przewożonych towarów i ilość pasażerów.Wycofano z ruchu pasażerskiego wagony towarowe, które można było spotkać w pierwszych latach powojennych. Palącą sprawą było odbudowanie dworca kolejowego w Dobrym Mieście. Częśc jego pomieszczeń odbudowano w latach 1947-48 prowizorycznie, a całkowita odbudowa nastąpiła w okresie 1949-51. Odbudowę prowadzono systemem gospodarczym ,a roboty nadzorował zawiadowca odcinka drogowego, Władysław Januszewski. Po Antonim Naumowiczu, pierwszym zawiadowcą stacji został Stefan Łyszczarz. Prowadził o n kierownictwo stacji do 1955roku, a po nim nastąpił Marian Hajdukonis. W owym czasie ilość pociągów pasażerskich na dobę nie przekraczała 4 , a twoarowych 2. Pracowników dworzec zatrudniał 12. Wsród dyżurnych ruchu byli długoletni pracownicy, jak Antoni Kasperowicz, Franciszek Pawtel, Stefan Karaban i Rygobert Stużyński. Zawiadowcą odcinka drogowego po Januszewskim był Stanisław Kordziński. Opiekował on się torami kolejowymi od Gutkowa do Ornety, posiadając pod swoją władzą brygadę robotników torowych w ilości 50osób.
W latach 1968-69 wykonano kapitalny remont budynku stacyjnego, nastąpiła wymiana poszycia dachowego, tynków, założono nowe c.o. przemalowano pomieszczenia wewnętrzne, stolarkę i ściany zewnętrzne. Rozwój komunikacji kolejowej ilustrują dane z obciążenia stacji i ilości pracowników:
1948-50:
12pracowników, 8 wagonów towarowych na dobę, 4 pociągi pasażerskie i 2towarowe
1958-60
24pracowników, 25 wagonów towarowych na dobę, 10 pociągi pasażerskie i 2towarowe
1978-79
24pracowników, 50 wagonów towarowych na dobę, 14 pociągi pasażerskie i 4towarowe
Bywały także pociągi towarowe ponadplanowe. Największymi klientami kolei są: Warfama, Zakłady przemysłu Drzewnego, PGR oraz GS. Najdłużej pracującymi kolejarzmi w DM w roku 1979 byli: Franciszek Pawtel , Rygobert Stuzyński i Józef Bylewski.
Zawiadowcami stacji PKP od rku 1945 w kolejności byli:
1.Antoni Naumowicz
2.Stefan Łyszczarz
3. Marian Hajdukonis
4. Dariusz Zieliński
5. Stanisław Symonowicz
6. Franciszek Kurowski
7.Rajmund Zamkowski
8.Michał Kurczk
9.Celina Łastowska
W roku 1979 dyżurnymi ruchu byli:
1.Franciszek Pawtel
2. Joanna Bójko
3.Ryszard Rudasz
4.Anna Dizubińska
Jak widzimy służba kolejowa zaczęła się feminizować, ale czy z tego należy się cieszyć-pokaże przyszłość (...)”
Jeszcze jednym akcentem związanym z transportem szynowym jest fragment dotyczący zakładów drzewnych gdzie na stronie 48 możemy przeczytać:
„ Chcąc usprawnić transport wewnętrzny przeniesiono szyny kolejowe z sąsiadującej zdewastowanej cegielni i uruchomiono wagoniki na szynach”
Niestety na temat dalszego rozwoju transportu szynowego na terenie „drzewnej” nic więcej się w tym ciekawym dziele nie doczytałem....
pozdrawiam,
Przemek Trzaskowski
Przemek Trzaskowski
Ciekawa fotka która choć zdaje się być współczesna jest już tak naprawdę historią bo zrobiono ją w 1994r. Połowa lat 90ych to ostatnie podrygi starego dobrego porządku na kolei i w jej otoczniu, i widać to na zdjęciu. Mury dworca nie są jeszcze zeszpecone bazgrołami, wciąż wisi skrzynka na listy a w pomalowanych na biało skrzyniach są posadzone kwiaty. W tle, przy ładowni widać wagony podczas prac rozładunkowych. Pierwszy z nich jest kryty (Gags?Gbs?), ale następne są zapewne otwarte bowiem prace są prowadzone za pomocą ddr-owskiej ładowarki Weimar której gdakanie było kiedyś jednym z najbardziej charakterystycznych odgłosów na naszej stacji...Od wykonania tej fotki mięło 21lat, a to samo miejsce straszy obecnie swoim zasyfieniem. Dobrze że od czasu od czasu prace rozładunkowe są wciąż prowadzone (choć żółte Weimary jak i Gagsy odeszły do historii) i to daje nadzieję że stacja DM będzie przynajmniej jeszcze jakiś czas żyła. (Autor zdjęcia: Grzegorz Wiereszko)
pozdrawiam,
Przemek Trzaskowski
Przemek Trzaskowski