Posterunek Długi Most
: 06 sty 2007, 20:38
Posterunek Długi Most
Od dłuższego czasu zastanawia mnie posterunek położony w 44,3 kilometrze linii kolejowej Działdowo – Brodnica. Co nieco na jego temat było już na forum w innym wątku. Udało się wtedy ustalić, że nie ma go na mapach kolejowych do 1939 roku przynajmniej. I tu ogromne zaskoczenie, bo oto w Kujawsko-pomorskiej bibliotece cyfrowej wygrzebałem mapę:
Pochodzi ona z 1908 roku. Jak z niej wynika jakiś posterunek w tym miejscu musiał istnieć. Mało tego odchodziła od niego bocznica, która kończyła się ładownią nad pobliskim jeziorem. Ma ktoś pojęcie do czego owa ładownia mogła służyć? Być może jest to ładownia wybudowana na potrzeby ewentualnego szybkiego przerzutu wojsk jakich na tej rokadówce było kilka. Argumentem za byłoby to, że w pobliżu przebiega porządna droga, a teren wokół jest zalesiony i zabagniony, co ułatwiło by spokojny przeładunek. Bardzo możliwe, że służyła jednak tylko do wywozu drewna z okolicznych lasów.
Spójrzmy jeszcze na mapę z 1930 roku:
Skala to 1:300000, ale coś tam jeszcze widać. A właśnie widać, że tory kończą się w zupełnie innym miejscu, dużo dalej niż wcześniej. Zapewne również ładownią lub czymś podobnym.
Morał jest więc taki, że posterunek odstępowy Długi Most musiał istnieć dużo wcześniej niż w 1939 roku. Tylko dlaczego nie jest zaznaczony na mapach z 1912 i 1939 „cytowanych” przez pana Andrzeja Massela we wspomnianym wątku. Czyżby był owiany tajemnicą wojskową?
Nieco zamętu wprowadza do tematu jeszcze mapa z 1949 roku, którą zeskanowaliśmy z Adamem jakiś czas temu w Dyrekcji w Gdańsku:
Posterunek przedstawiony jest na niej jako stacja lub mijanka. Natomiast sąsiedni Nowy Dwór Pom. jako posterunek blokowy, odstępowy lub bocznicowy, czyli dokładnie na odwrót niż było w rzeczywistości.
Na zakończenie jeszcze współczesna mapka tego rejonu:
I kilka zdjęć z wyprawy w to miejsce:
Długi Most. W tym miejscu rozwidlały się tory szlakowe i bocznica prowadząca do ładowni nad jeziorem. (widoczna w lesie przecinka)
Czyżby jednak mijanka Długi Most. W tym miejscu ewidentnie znajdował się dodatowy tor. Widok w kierunku Tamy Brodzkiej
Przejazd w dawnej bocznicy do ładowni nad jeziorem (która znajduje się za moimi plecami)
Będąc w tych stronach odwiedziłem jeszcze sąsiednią mijankę Nowy Dwór Pomorski.
Teren dawnej mijanki Nowy Dwór Pomorski z koszarką. Jest ona od jakiegoś czasu niezamieszkana i powoli niszczeje. Nie sama, ktoś ją systematycznie rozbiera...
Napisy w dwóch językach na koszarce w Nowym Dworze Pomorskim
Jeśli jesteśmy przy temacie linii Działdowo - Brodnica to niestety muszę donieść, że 1 lutego definitywnie zawieszone zostaną przewozy regionalne na tej trasie. Pozostaną tylko sezonowe Bory Tucholskie i raz na jakiś czas zdawka do Lidzbarka...
Pozdrawiam
Od dłuższego czasu zastanawia mnie posterunek położony w 44,3 kilometrze linii kolejowej Działdowo – Brodnica. Co nieco na jego temat było już na forum w innym wątku. Udało się wtedy ustalić, że nie ma go na mapach kolejowych do 1939 roku przynajmniej. I tu ogromne zaskoczenie, bo oto w Kujawsko-pomorskiej bibliotece cyfrowej wygrzebałem mapę:
Pochodzi ona z 1908 roku. Jak z niej wynika jakiś posterunek w tym miejscu musiał istnieć. Mało tego odchodziła od niego bocznica, która kończyła się ładownią nad pobliskim jeziorem. Ma ktoś pojęcie do czego owa ładownia mogła służyć? Być może jest to ładownia wybudowana na potrzeby ewentualnego szybkiego przerzutu wojsk jakich na tej rokadówce było kilka. Argumentem za byłoby to, że w pobliżu przebiega porządna droga, a teren wokół jest zalesiony i zabagniony, co ułatwiło by spokojny przeładunek. Bardzo możliwe, że służyła jednak tylko do wywozu drewna z okolicznych lasów.
Spójrzmy jeszcze na mapę z 1930 roku:
Skala to 1:300000, ale coś tam jeszcze widać. A właśnie widać, że tory kończą się w zupełnie innym miejscu, dużo dalej niż wcześniej. Zapewne również ładownią lub czymś podobnym.
Morał jest więc taki, że posterunek odstępowy Długi Most musiał istnieć dużo wcześniej niż w 1939 roku. Tylko dlaczego nie jest zaznaczony na mapach z 1912 i 1939 „cytowanych” przez pana Andrzeja Massela we wspomnianym wątku. Czyżby był owiany tajemnicą wojskową?
Nieco zamętu wprowadza do tematu jeszcze mapa z 1949 roku, którą zeskanowaliśmy z Adamem jakiś czas temu w Dyrekcji w Gdańsku:
Posterunek przedstawiony jest na niej jako stacja lub mijanka. Natomiast sąsiedni Nowy Dwór Pom. jako posterunek blokowy, odstępowy lub bocznicowy, czyli dokładnie na odwrót niż było w rzeczywistości.
Na zakończenie jeszcze współczesna mapka tego rejonu:
I kilka zdjęć z wyprawy w to miejsce:
Długi Most. W tym miejscu rozwidlały się tory szlakowe i bocznica prowadząca do ładowni nad jeziorem. (widoczna w lesie przecinka)
Czyżby jednak mijanka Długi Most. W tym miejscu ewidentnie znajdował się dodatowy tor. Widok w kierunku Tamy Brodzkiej
Przejazd w dawnej bocznicy do ładowni nad jeziorem (która znajduje się za moimi plecami)
Będąc w tych stronach odwiedziłem jeszcze sąsiednią mijankę Nowy Dwór Pomorski.
Teren dawnej mijanki Nowy Dwór Pomorski z koszarką. Jest ona od jakiegoś czasu niezamieszkana i powoli niszczeje. Nie sama, ktoś ją systematycznie rozbiera...
Napisy w dwóch językach na koszarce w Nowym Dworze Pomorskim
Jeśli jesteśmy przy temacie linii Działdowo - Brodnica to niestety muszę donieść, że 1 lutego definitywnie zawieszone zostaną przewozy regionalne na tej trasie. Pozostaną tylko sezonowe Bory Tucholskie i raz na jakiś czas zdawka do Lidzbarka...
Pozdrawiam