Aktualności z odcinka Ostrołęka - Chorzele - Wielbark
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
-
- EuroCity
- Posty: 425
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 20:13
- Lokalizacja: Reda
Wbrew pozorom dla tej linii jest wprawdzie małe, ale zielone światełko. Dotyczy to jednak jej części – chodzi o odcinek Wielbark – Szczytno.
1.Po pierwsze to dużą szansą jest rozbudowa lotniska w Szymanach - na co Samorząd Wojewódzki zaplanował duże środki finansowe. Sporo mówi się o uruchomienie pociągów, co pozwoliłoby na szybką komunikację z Szyman przez Szczytno do Olsztyna i dalej na różne kierunki.
2.Drugą szansą jest rozbudowa i przestawienie się na transport kolejowy zakładów IKEA w Wielbarku. To spowodowałoby ruch pociągów towarowych, a tym samym przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich – na początku przynajmniej na dowóz pracowników z okolic Szczytna.
Dużym atutem tutaj jest stan techniczny torów, gdzie gdyby nie roślinność ( w torze i obok ) to spokojnie można jechać z prędkością v = 80 km/h na większości tego szlaku. Trochę gorzej jest z urządzeniami srk – totalna dewastacja i kradzieże zaraz po zamknięciu stacji Wielbark, ale i z tym można sobie poradzić – koszty nie byłyby tak duże pod warunkiem jazd tylko na ww. szlaku.
1.Po pierwsze to dużą szansą jest rozbudowa lotniska w Szymanach - na co Samorząd Wojewódzki zaplanował duże środki finansowe. Sporo mówi się o uruchomienie pociągów, co pozwoliłoby na szybką komunikację z Szyman przez Szczytno do Olsztyna i dalej na różne kierunki.
2.Drugą szansą jest rozbudowa i przestawienie się na transport kolejowy zakładów IKEA w Wielbarku. To spowodowałoby ruch pociągów towarowych, a tym samym przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich – na początku przynajmniej na dowóz pracowników z okolic Szczytna.
Dużym atutem tutaj jest stan techniczny torów, gdzie gdyby nie roślinność ( w torze i obok ) to spokojnie można jechać z prędkością v = 80 km/h na większości tego szlaku. Trochę gorzej jest z urządzeniami srk – totalna dewastacja i kradzieże zaraz po zamknięciu stacji Wielbark, ale i z tym można sobie poradzić – koszty nie byłyby tak duże pod warunkiem jazd tylko na ww. szlaku.
Linia 035 Szczytno - Ostrołęka na terenie województwa Warmińsko – Mazurskiego była remontowana:
1. Odcinek Szczytno – Wielbark w 1974 r.
2. Odcinek Wielbark – Gr. Województwa – 1987 r.
W obu lokalizacjach do naprawy wykorzystano materiał nowy - szyny i podkłady - ułożone na podsypce tłuczniowej. Praktycznie na szlakach nie ma podkładów drewnianych, a na większości odcinków jest tor bezstykowy. Ruch pociągów na tej linii nie był duży, a utrzymywana była przez Sekcję Drogową w Szczytnie – gdzie ta linia ( jako pierwszorzędna ) była jedną z najważniejszych. Także nawet obecnie, pomimo „wszechobecnej” roślinności i pojawiających się „aktów” kradzieży, wiele linii eksploatowanych „może pozazdrościć” konstrukcji i parametrów geometrycznych toru.
1. Odcinek Szczytno – Wielbark w 1974 r.
2. Odcinek Wielbark – Gr. Województwa – 1987 r.
W obu lokalizacjach do naprawy wykorzystano materiał nowy - szyny i podkłady - ułożone na podsypce tłuczniowej. Praktycznie na szlakach nie ma podkładów drewnianych, a na większości odcinków jest tor bezstykowy. Ruch pociągów na tej linii nie był duży, a utrzymywana była przez Sekcję Drogową w Szczytnie – gdzie ta linia ( jako pierwszorzędna ) była jedną z najważniejszych. Także nawet obecnie, pomimo „wszechobecnej” roślinności i pojawiających się „aktów” kradzieży, wiele linii eksploatowanych „może pozazdrościć” konstrukcji i parametrów geometrycznych toru.
-
- EuroCity
- Posty: 425
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 20:13
- Lokalizacja: Reda
Kiedyś jeszcze jak kursowały pociągi z Ostrołęki do Olsztyna pojawiało się wiele ciekawych sytuacji na ciekawe foty.Pamiętam,że kiedyś na linii Szczytno-Olsztyn był wypadek.Pociąg z Ostrołęki jadący do Olsztyna nie zmienił kierunku jazdy w Szczytnie,tylko pojechał przez Targowską Wolę,Biskupiec,Czerwonkę do Olsztyna.To już były ostatnie chwile kursowania pociągów na linii Szczytno-Biskupiec no i ten pociąg z Ostrołęki w tak rarytasowej relacji.
-
- Pospieszny
- Posty: 128
- Rejestracja: 18 lip 2007, 21:42
- Lokalizacja: Lodz/Warszawa
- Kontakt:
- Grzegorz Kowalczyk
- Pospieszny
- Posty: 192
- Rejestracja: 11 lut 2007, 15:50
- Lokalizacja: Olsztyn
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
W tej chwili linia kolejowa numer 35 Ostrołęka - Szczytno jest nieprzejezdna od kilometra 60,580 do kilometra 92,949. Powodem jest obniżona nośność małego mostu w kilometrze 75,415 (informacja dzięki @Bastardowi). Tu zresztą formalne dokumenty na ten temat:flugzeug30 pisze:na razie nic nie jezdzi, moze, jak kolo Wielbarku powstanie wiekszy zaklad w branzy meblarskiej, to cos sie ruszy. Do tartaku, niestety, wozone surowce sa Tirami.
pasażerskie: http://www.plk-sa.pl/fileadmin/pdf/reg0 ... P_w1.1.pdf
szynobusy: http://www.plk-sa.pl/fileadmin/pdf/reg0 ... S_w1.1.pdf
towarowe: http://www.plk-sa.pl/fileadmin/pdf/reg0 ... T_w1.1.pdf
Ostatnio, korzystając z uprzejmości Wujka, byłego Kontrolera Służby Drogowej, zrobiłem wraz z Nim króciutki i wstępny rekonesans po stacji Wielbark i łącznicy Suchy Las - Wielbark Las, a raczej po jej pozostałościach. W załączniku kilka zdjęć.
Pozdrawiam!
- Załączniki
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski
-
- Pospieszny
- Posty: 128
- Rejestracja: 18 lip 2007, 21:42
- Lokalizacja: Lodz/Warszawa
- Kontakt:
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Dobra robota Adamie.Szkoda,że widzimy ten węzeł wielbarski w takim,a nie innym obrazie.Pamiętam moja ostatnią podróż tym szlakiem z Ostrołęki do Olsztyna.Było to w lato 2000r na rok przed zawieszeniem przewozów pasażerkich na tej linii.Mam przed oczyma niczym "impresjonistyczny" zachód słońca przed stacją Wielbark.Pozostał tylko wielki sentyment do tej liniii i nadzieja.Zawsze zastanawia mnie fakt dalszej egzystencji tego szlaku.Czy nie jest on zagrożony rozbiórką?Może Bastard wie coś na ten temat.
Widzę, że stacja Wielbark i okolice wzbudza spore zainteresowanie.
Na dzień dzisiejszy nie zbyt dużo wiadomości na temat przyszłości tej stacji oraz linii kolejowych 035 i 225. Jedyne, co jest pewne – nie grozi likwidacja tych linii atym samym i stacji Wielbark.
Pod dużym znakiem zapytania jest los łącznicy nr 733 Wielbark Las – Suchy Las, gdzie występują bardzo duże braki szyn. Jednak nie ma decyzji o jej likwidacji.
Uzupełnię wypowiedź Adama Dąbrowskiego odnośnie linii 035 i mozliwosci ( a właściwie braku mozliwości ) jazd pociągów.
Rzeczywiście od 2003 roku na niedużym moście w km 74,415 jest stałe ograniczenie:
- prędkości do v = 10 km/godz.
- nośności do Q = 100 kN ( 10 ton) /oś
W praktyce oznacza to, że nie przejedzie żadna lokomotywa lub wagon. Mogą tam jeździć tylko drezyny np. WM-10 lub próżna WM15. Poniżej zdjęcie tego obiektu ( z 2005 roku )
Są jednak i inne przeszkody uniemożliwiające jazdę pociągów po tej linii. Są to kradzieże przepustów żeliwnych. Złodziej podkopuje się pod tor z obu stron i maksymalnie odsłania rurę żeliwną, po czym ją rozbija – żeliwne kawałki lądują w punktach skupu złomu. Nam pozostaje tor, którego podkłady częściowo wiszą w powietrzu.
Przykład takiej dewastacji przepustu i toru w km 73,512 na poniższym zdjęciu ( z 2005 r. ).
Oprócz tego w jazdach po tej linii przeszkadza również „wszechobecna” roślinność, gdzie nawet drezyna ma problemy wystającymi gałęziami. Na zdjęciu przykład z km 88,100 ( z 2005 r. ).
Teraz trochę lepszych wiadomości - na razie tylko w fazie wstępnych rozmów między PKP PLK a Władzami Województwa.
W związku z przyznaniem dużej dotacji na rozwój lotniska w Szymanach jest duże zainteresowanie ze strony władz samorządowych nad przywróceniem ruchu pociągów na odcinku Szymany - Szczytno. Chodzi tu o stworzenie szybkiego połączenia między Szymanami a Olsztynem. Oczekiwania Samorządów są bardzo duże – mówi się o prędkości nawet v =120 km/godz, gdzie linie 219 ( na odcinku Olsztyn – Szczytno ) oraz linia 035 ( na odcinku Szczytno – Szymany ) przeszłyby dużą modernizację.
Osobiście w to wątpię – uzyskanie prędkości v =120 km/godz. na odcinku Olsztyn – Szczytno jest niewykonalne z uwagi na geometrię toru – łuki poziome o małych promieniach. Oczywiście teoretyczne można to wykonać – budując nowe odcinki toru przesunięte o kilka do kilkudziesięciu metrów w bok – jednak wiąże się to z bardzo dużymi kosztami i raczej nikt na to nie pójdzie.
Dla mnie realne ( o ile dojdzie do wykonywania robót ) jest albo uzyskanie prędkości v=80 km/godz. na całym odcinku lub v = 100 km/godz. jednak z ograniczeniami stałymi na części łuków do v = 80 lub 90 km/godz. To wszystko co można „wycisnąć” z tej linii. A przypomnę, że obecnie obowiązuje predkość rozkładowa v=70 km/godz.
Lepiej jest z odcinkiem Szczytno – Szykany. Można teoretycznie jechać v=120 km km/godz. z paroma ograniczeniami na łukach, jednak jest to odcinek tylko 10-cio kilometrowy, więc moim zdaniem bardziej realne jest uzyskanie prędkości v =100 km/h.
Gdyby to się sprawdziło – przywrócenie ruchu pociągów do Szyman i modernizacja tych odcinków, byłby to naprawdę duży sukces i pierwszy poważny krok w modernizację ( zwiększenie prędkości ) linii na terenie województwa Warmińsko – Mazurskiego ( pomijam tutaj modernizowaną linię 009 Warszawa – Gdańsk ).
Na dzień dzisiejszy nie zbyt dużo wiadomości na temat przyszłości tej stacji oraz linii kolejowych 035 i 225. Jedyne, co jest pewne – nie grozi likwidacja tych linii atym samym i stacji Wielbark.
Pod dużym znakiem zapytania jest los łącznicy nr 733 Wielbark Las – Suchy Las, gdzie występują bardzo duże braki szyn. Jednak nie ma decyzji o jej likwidacji.
Uzupełnię wypowiedź Adama Dąbrowskiego odnośnie linii 035 i mozliwosci ( a właściwie braku mozliwości ) jazd pociągów.
Rzeczywiście od 2003 roku na niedużym moście w km 74,415 jest stałe ograniczenie:
- prędkości do v = 10 km/godz.
- nośności do Q = 100 kN ( 10 ton) /oś
W praktyce oznacza to, że nie przejedzie żadna lokomotywa lub wagon. Mogą tam jeździć tylko drezyny np. WM-10 lub próżna WM15. Poniżej zdjęcie tego obiektu ( z 2005 roku )
Są jednak i inne przeszkody uniemożliwiające jazdę pociągów po tej linii. Są to kradzieże przepustów żeliwnych. Złodziej podkopuje się pod tor z obu stron i maksymalnie odsłania rurę żeliwną, po czym ją rozbija – żeliwne kawałki lądują w punktach skupu złomu. Nam pozostaje tor, którego podkłady częściowo wiszą w powietrzu.
Przykład takiej dewastacji przepustu i toru w km 73,512 na poniższym zdjęciu ( z 2005 r. ).
Oprócz tego w jazdach po tej linii przeszkadza również „wszechobecna” roślinność, gdzie nawet drezyna ma problemy wystającymi gałęziami. Na zdjęciu przykład z km 88,100 ( z 2005 r. ).
Teraz trochę lepszych wiadomości - na razie tylko w fazie wstępnych rozmów między PKP PLK a Władzami Województwa.
W związku z przyznaniem dużej dotacji na rozwój lotniska w Szymanach jest duże zainteresowanie ze strony władz samorządowych nad przywróceniem ruchu pociągów na odcinku Szymany - Szczytno. Chodzi tu o stworzenie szybkiego połączenia między Szymanami a Olsztynem. Oczekiwania Samorządów są bardzo duże – mówi się o prędkości nawet v =120 km/godz, gdzie linie 219 ( na odcinku Olsztyn – Szczytno ) oraz linia 035 ( na odcinku Szczytno – Szymany ) przeszłyby dużą modernizację.
Osobiście w to wątpię – uzyskanie prędkości v =120 km/godz. na odcinku Olsztyn – Szczytno jest niewykonalne z uwagi na geometrię toru – łuki poziome o małych promieniach. Oczywiście teoretyczne można to wykonać – budując nowe odcinki toru przesunięte o kilka do kilkudziesięciu metrów w bok – jednak wiąże się to z bardzo dużymi kosztami i raczej nikt na to nie pójdzie.
Dla mnie realne ( o ile dojdzie do wykonywania robót ) jest albo uzyskanie prędkości v=80 km/godz. na całym odcinku lub v = 100 km/godz. jednak z ograniczeniami stałymi na części łuków do v = 80 lub 90 km/godz. To wszystko co można „wycisnąć” z tej linii. A przypomnę, że obecnie obowiązuje predkość rozkładowa v=70 km/godz.
Lepiej jest z odcinkiem Szczytno – Szykany. Można teoretycznie jechać v=120 km km/godz. z paroma ograniczeniami na łukach, jednak jest to odcinek tylko 10-cio kilometrowy, więc moim zdaniem bardziej realne jest uzyskanie prędkości v =100 km/h.
Gdyby to się sprawdziło – przywrócenie ruchu pociągów do Szyman i modernizacja tych odcinków, byłby to naprawdę duży sukces i pierwszy poważny krok w modernizację ( zwiększenie prędkości ) linii na terenie województwa Warmińsko – Mazurskiego ( pomijam tutaj modernizowaną linię 009 Warszawa – Gdańsk ).
Przebiegłość złodziei nie zna granic!Wątpię w to,że kiedykolwiek chociażby szynobus pojedzie ze Szczytna do Ostrołęki z uwagi na takie szkody powstałe w infrastrukturze.A może linia nr 35 będzie miała takie szczęście jak linia nr 219 na odcinku Szczytno-Pisz-Ełk.Jeżeliby doszło do jakiegokolwiek remotu na linii nr 35 na odcinku Wielbark-Ostrołęka to jaką maksymalnie prędkość można by było tam uzyskać?Z tym remontem to też może być problem bo linia leży w województwie warmińsko-mazurskim jak i mazowieckim.W takim wypadku finanse na remont musiałby wyłożyć zarówno marszałek jednego i drugiego województwa,w co wątpię.Jednakże wielką szansą dla tej linii jest Ikea.Nie wiedziałem nawet,że złodzieje infrastruktury kolejowej mają lisie spojrzenie na świat,bo patrząc na tę "norę" można odnieść takie wrażenie.
parciaki-jastrząbka-zabiele wlk.
wracając do warszawy w ostatni weekend wrzesnia postanowiłem przejechac sie wzdłuż linii do ostrołęki. oto fotki z parciaków, jastrząbki i zabiel wielkich