Modernizacja linii Toruń - Malbork

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

nowmir
Osobowy
Posty: 70
Rejestracja: 24 paź 2006, 08:31
Lokalizacja: Kwidzyn

Modernizacja linii Toruń - Malbork

Post autor: nowmir »

Witam.
Chciałbym się czegoś więcej dowiedzieć na temat modernizacji linii Toruń - Malbork. Poniżej odcinki gdzie dokonano zmian (proszę o uzupełnienie):
a) całkowicie zmieniony przebieg linii
- Toruń Mokre - Łysomice, w latach 1906-1909 w związku z budową linii do Unisławia oraz nowego dworca Toruń Mokre (Wschodni)
- Kwidzyn, w latach 1907-1909 w związku z budową linii Prabuty - Smętowo
- Tychnowy - Ryjewo, wyprostowano krętą eskę, wybudowano stację Brachlewo w miejsce stacji Tychnowy i przystanku w Brachlewie, przed Ryjewem linię poprowadzono wysokim nasypem (przebudowa prawdopodobnie w latach 20-stych lub podczas I wojny).
b) większe lub mniejsze korekty
- Rogóźno Pomorskie, nowy wyjazd w kierunku Grudziądza
- Gardeja - Dziwno, budowa w 1927 roku nowej stacji Gardeja
- Ryjewo - Sztumska Wieś, złagodzenie kilku łuków
Ostatnio zmieniony 14 sie 2007, 17:38 przez nowmir, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArTuR
Przyspieszony
Posty: 79
Rejestracja: 18 wrz 2005, 23:32
Lokalizacja: Kwidzyn

Post autor: ArTuR »

Pobawiłem się trochę zdjęciami satelitarnymi i zaznaczyłem dawny (czerwony) oraz obecny (zielony) przebieg fragmentów linii 207 na odcinku Grudziądz-Malbork.

Wjazd do Rogóźna Pomorskiego od strony Grudziądza.
Obrazek

Okolice Gardei. Wyprostowanie linii w związku z budową niemieckiej stacji granicznej.
Obrazek

Wjazd do Sadlinek od strony Grudziądza. O ile dobrze pamiętam jeden z domów znajdujących się przy starym łuku jest dawnym domem dróżnika o budowie charakterystycznej dla tej linii.
Obrazek

Wjazd do Kwidzyna od strony Grudziądza. Zmieniony ze względu na budowę linii Myślice-Szlachta.
Obrazek

Tychnowy(Kwidzyn-Brachlewo). Złagodzenie łuku.
Obrazek

Brachlewo. Poważne przebudowanie linii, które ciągnie się aż do Ryjewa. Zlikwidowano przystanek osobowy, którego budynek znajduje się obecnie przy drodze krajowej 55. Wybudowano nową stację w Brachlewie i poprowadzono nasypem tor przed stacją w Ryjewie.
Obrazek

2 kilometry za Ryjewem w stronę Malborka linia została również przebudowana, ale nie wiadomo jak wyglądała pierwotnie.
Obrazek

Zaznaczony na mapie most został wzniesiony w 1953r. co bardzo dziwi. (autorem zdjęcia jest Nowmir)
Obrazek
, a 200m za nim w stronę Malborka znajduje się dom dróżnika oddalony od obecnego przebiegu linii. (autorem zdjęcia jest Squonk z foum marienburg.pl)
Obrazek

Zaś jeszcze dalej na północ widać na mapie nasyp wyglądający na dawny przebieg, lecz w terenie nie można tego jednoznaczenie stwierdzić.
nowmir
Osobowy
Posty: 70
Rejestracja: 24 paź 2006, 08:31
Lokalizacja: Kwidzyn

Post autor: nowmir »

ArTuR pisze:Wjazd do Sadlinek od strony Grudziądza. O ile dobrze pamiętam jeden z domów znajdujących się przy starym łuku jest dawnym domem dróżnika o budowie charakterystycznej dla tej linii.
Przebieg linii kolejowej w okolicy Sadlinek nie uległ zmianie. Na mapie z 1900 roku w miejscu rzekomego toru znajduje się droga. Budynek o którym wyżej wspomniano to dawna leśniczówka.
Poza rozbudową i modernizacją stacji jedyna zmiana to likwidacja około 1929 roku dwóch przejazdów w związku z budową nowej drogi z Sadlinek do Okrągłej Łąki.
Załączniki
Czerwone krzyżyki to zlikwidowane przejazdy a czarna pogrubiona kreska to nowo wytyczony odcinek drogi do Okrągłej Łąki.
Czerwone krzyżyki to zlikwidowane przejazdy a czarna pogrubiona kreska to nowo wytyczony odcinek drogi do Okrągłej Łąki.
Sadlinki.jpg
ODPOWIEDZ