kolejka parkowa w Cichowie
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
kolejka parkowa w Cichowie
Miejsce odległe od WiM, ale jako, że jedyne w swoim rodzaju to i warte odwiedzenia mimo dystansu. Cichowo to malutka wieś na południe od Poznania, między Śremem a Gostyniem, urokliwie położona nad sporym jeziorem. Miejscową atrakcją turystyczną jest folwark Soplicowo - są to budynki przeniesione z planu filmu "Pan Tadeusz" Andrzeja Wajdy. Od niedawna istnieje w Cichowie inna, bardzo nietypowa atrakcja: miniaturowa kolejka parkowa. Ma 2 rozstawy szyn: 241 mm (9,5 cala) oraz 127 mm (5 cali). Mniejszy rozstaw dotyczy pociągów tylko dla dzieci. Na "dużym" torze kursuje prawdziwy unikat - miniaturowy parowóz typu Atlantic. Tak nazywano niegdyś lokomotywy o układzie osi 2-2-1 (2 osie toczne z przodu, 2 napędowe, 1 oś toczna na końcu, osie tendra nie liczą się):
Parowozik jest pochodzenia angielskiego i ma ponad 70 lat. Długie dziesięciolecia rdzewiał w stodole u rolnika. Nie wiadomo jak znalazł się w Wielkopolsce. Przypuszczalnie był zdobyczą wojenną, którą kilkukrotnie porzucano i tylko przypadkiem pozostała na terenie obecnej Polski. Maszynę odremontowali dwaj zapaleńcy: Tadeusz Popiel i Roman Witkowski. To ich staraniem powstała od podstaw też cała kolejka parkowa dopasowana rozstawem do kół miniaturowej lokomotywy. Całkowita długość torów 241 mm wynosi blisko 1 km. Aż trudno w to uwierzyć, ale lokomotywa Atlantic (skala 1:6) jest parowozem w pełnym tego słowa znaczeniu, a nie tylko atrapą. Prawdziwy kocioł robi prawdziwą parę...
W budce jest pełen zestaw, pokręteł, dźwigni i zegarów. Główny manometr kotłowy (powiększenie w rogu) właśnie pokazuje ciśnienie nieco ponad 4 atmosfery. Zawory bezpieczeństwa otwierają sie po przekroczeniu 8,5 atmosfery. Dla porównania, większość parowozów PKP miała kotły na nadciśnienie od 12 do 16 atmosfer.
Paliwem jest... węgiel:
Wodę z tendra wtłacza do kotła miniaturowa pompa wodna (tłokowa, stojąca po prawej):
Prócz pompy parowóz posiada też niezależny miniaturowy inżektor (rodzaj pompy wodnej bez części ruchomych), jednak ma on mniejszą wydajność niż pompa tłokowa powyżej. Oczywiście parowóz wypija duże ilości wody i niezbędna okazała się odpowiednia wieża ciśnień:
Wieża stoi w środku trójkąta z torów. Równie ważna jest obrotnica z przyległą lokomotywownią:
Szlak kolejki biegnie przez piękny starodrzew miejscowego parku:
Skrajna nitka torów sięga poza ogrodzenie parku i kończy się mini-stacyjką o nazwie Soplicowo:
Statyczne zdjęcia nie oddają atmosfery, zapachów i dźwięków. Krótkie filmy poniżej są w tym lepsze. Odjazd z Soplicowa:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sdxq820qQtE[/youtube]
Jak słychać, dźwięki prawie nie różnią się od dużego parowozu. Może ciut wyższe tony, ale nic dziwnego, skoro przekroje wszystkich rur są znacznie mniejsze.
Manewry przed wyruszeniem na szlak:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AENuRjRu-18[/youtube]
Napełnianie tendra wodą z wieży (wodowanie):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OwiZpPpQPIk[/youtube]
Krótki instruktaż w oczekiwaniu na "zrobienie" pary:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=p-7XUQoOhPk[/youtube]
Terkocząca pompka wodna. Jej dźwięk i praca nieco przypomina typową sprężarkę parowozową, ale "Atlantic" nie posiada hamulca powietrznego.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EraQp-KTRDM[/youtube]
Cichowska kolejka latem jest czynna w większość weekendów. Przed wizytą lepiej upewnić się telefonicznie czy spotkamy parowóz pod parą. Więcej informacji można wyczytać na poniższych stronach:
http://www.krzywin.pl/index.php?pid=48
http://kolejkaparkowa.prv.pl/
Parowozik jest pochodzenia angielskiego i ma ponad 70 lat. Długie dziesięciolecia rdzewiał w stodole u rolnika. Nie wiadomo jak znalazł się w Wielkopolsce. Przypuszczalnie był zdobyczą wojenną, którą kilkukrotnie porzucano i tylko przypadkiem pozostała na terenie obecnej Polski. Maszynę odremontowali dwaj zapaleńcy: Tadeusz Popiel i Roman Witkowski. To ich staraniem powstała od podstaw też cała kolejka parkowa dopasowana rozstawem do kół miniaturowej lokomotywy. Całkowita długość torów 241 mm wynosi blisko 1 km. Aż trudno w to uwierzyć, ale lokomotywa Atlantic (skala 1:6) jest parowozem w pełnym tego słowa znaczeniu, a nie tylko atrapą. Prawdziwy kocioł robi prawdziwą parę...
W budce jest pełen zestaw, pokręteł, dźwigni i zegarów. Główny manometr kotłowy (powiększenie w rogu) właśnie pokazuje ciśnienie nieco ponad 4 atmosfery. Zawory bezpieczeństwa otwierają sie po przekroczeniu 8,5 atmosfery. Dla porównania, większość parowozów PKP miała kotły na nadciśnienie od 12 do 16 atmosfer.
Paliwem jest... węgiel:
Wodę z tendra wtłacza do kotła miniaturowa pompa wodna (tłokowa, stojąca po prawej):
Prócz pompy parowóz posiada też niezależny miniaturowy inżektor (rodzaj pompy wodnej bez części ruchomych), jednak ma on mniejszą wydajność niż pompa tłokowa powyżej. Oczywiście parowóz wypija duże ilości wody i niezbędna okazała się odpowiednia wieża ciśnień:
Wieża stoi w środku trójkąta z torów. Równie ważna jest obrotnica z przyległą lokomotywownią:
Szlak kolejki biegnie przez piękny starodrzew miejscowego parku:
Skrajna nitka torów sięga poza ogrodzenie parku i kończy się mini-stacyjką o nazwie Soplicowo:
Statyczne zdjęcia nie oddają atmosfery, zapachów i dźwięków. Krótkie filmy poniżej są w tym lepsze. Odjazd z Soplicowa:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sdxq820qQtE[/youtube]
Jak słychać, dźwięki prawie nie różnią się od dużego parowozu. Może ciut wyższe tony, ale nic dziwnego, skoro przekroje wszystkich rur są znacznie mniejsze.
Manewry przed wyruszeniem na szlak:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AENuRjRu-18[/youtube]
Napełnianie tendra wodą z wieży (wodowanie):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OwiZpPpQPIk[/youtube]
Krótki instruktaż w oczekiwaniu na "zrobienie" pary:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=p-7XUQoOhPk[/youtube]
Terkocząca pompka wodna. Jej dźwięk i praca nieco przypomina typową sprężarkę parowozową, ale "Atlantic" nie posiada hamulca powietrznego.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EraQp-KTRDM[/youtube]
Cichowska kolejka latem jest czynna w większość weekendów. Przed wizytą lepiej upewnić się telefonicznie czy spotkamy parowóz pod parą. Więcej informacji można wyczytać na poniższych stronach:
http://www.krzywin.pl/index.php?pid=48
http://kolejkaparkowa.prv.pl/
http://video.google.com/videoplay?docid ... 9426998790#
-pytanie , gdzie stacjonuje ta tajemnicza Teerka? -
-pytanie , gdzie stacjonuje ta tajemnicza Teerka? -
Trochę się pozmieniało od tego czasu, wraz z rozstaniem Panów Witkowskieggo i Popiela: w dużym skrócie - zniknął węższy rozstaw oraz tabor po nim kursujący (poza modelem parowozu Os-24 oraz koleby) oraz niekolejowe eksponaty spod wiaty. Poza tym zbiornik wody został przeniesiony z trójkąta w pobliże lokomotywowni a obok stanęła replika żurawia. Cichowo wzbogaciło się również o repliki semaforów kształtowych oraz tarczy ostrzegawczej (na wjeździe i wyjeździe z Cichowa) oraz słupów teletechnicznych (w parku). No i oczywiście zmienił się sam Atlantic - już nie udaje oelki Brytyjczyk pełną gębą!
Fotki z niedzieli:
Fotki z niedzieli:
Koszt budowy kolejki parkowej
Witajcie,
Jaki jest rząd wielkości kosztu budowy takiej kolejki parkowej?
Gdzie kupić odpowiednie tory i podkłady i jaki rozstaw wybrać?
W internecie oglądałem stronę firmy Maxitrak, ale to droga impreza
Jaki jest rząd wielkości kosztu budowy takiej kolejki parkowej?
Gdzie kupić odpowiednie tory i podkłady i jaki rozstaw wybrać?
W internecie oglądałem stronę firmy Maxitrak, ale to droga impreza
Kuba Zębalski
-
- Towarowy
- Posty: 5
- Rejestracja: 18 paź 2011, 18:57
-
- Towarowy
- Posty: 5
- Rejestracja: 18 paź 2011, 18:57
-
- Towarowy
- Posty: 5
- Rejestracja: 18 paź 2011, 18:57
-
- Towarowy
- Posty: 5
- Rejestracja: 18 paź 2011, 18:57