

Parowozik jest pochodzenia angielskiego i ma ponad 70 lat. Długie dziesięciolecia rdzewiał w stodole u rolnika. Nie wiadomo jak znalazł się w Wielkopolsce. Przypuszczalnie był zdobyczą wojenną, którą kilkukrotnie porzucano i tylko przypadkiem pozostała na terenie obecnej Polski. Maszynę odremontowali dwaj zapaleńcy: Tadeusz Popiel i Roman Witkowski. To ich staraniem powstała od podstaw też cała kolejka parkowa dopasowana rozstawem do kół miniaturowej lokomotywy. Całkowita długość torów 241 mm wynosi blisko 1 km. Aż trudno w to uwierzyć, ale lokomotywa Atlantic (skala 1:6) jest parowozem w pełnym tego słowa znaczeniu, a nie tylko atrapą. Prawdziwy kocioł robi prawdziwą parę...

W budce jest pełen zestaw, pokręteł, dźwigni i zegarów. Główny manometr kotłowy (powiększenie w rogu) właśnie pokazuje ciśnienie nieco ponad 4 atmosfery. Zawory bezpieczeństwa otwierają sie po przekroczeniu 8,5 atmosfery. Dla porównania, większość parowozów PKP miała kotły na nadciśnienie od 12 do 16 atmosfer.

Paliwem jest... węgiel:

Wodę z tendra wtłacza do kotła miniaturowa pompa wodna (tłokowa, stojąca po prawej):

Prócz pompy parowóz posiada też niezależny miniaturowy inżektor (rodzaj pompy wodnej bez części ruchomych), jednak ma on mniejszą wydajność niż pompa tłokowa powyżej. Oczywiście parowóz wypija duże ilości wody i niezbędna okazała się odpowiednia wieża ciśnień:

Wieża stoi w środku trójkąta z torów. Równie ważna jest obrotnica z przyległą lokomotywownią:

Szlak kolejki biegnie przez piękny starodrzew miejscowego parku:

Skrajna nitka torów sięga poza ogrodzenie parku i kończy się mini-stacyjką o nazwie Soplicowo:

Statyczne zdjęcia nie oddają atmosfery, zapachów i dźwięków. Krótkie filmy poniżej są w tym lepsze. Odjazd z Soplicowa:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sdxq820qQtE[/youtube]
Jak słychać, dźwięki prawie nie różnią się od dużego parowozu. Może ciut wyższe tony, ale nic dziwnego, skoro przekroje wszystkich rur są znacznie mniejsze.
Manewry przed wyruszeniem na szlak:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AENuRjRu-18[/youtube]
Napełnianie tendra wodą z wieży (wodowanie):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OwiZpPpQPIk[/youtube]
Krótki instruktaż w oczekiwaniu na "zrobienie" pary:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=p-7XUQoOhPk[/youtube]
Terkocząca pompka wodna. Jej dźwięk i praca nieco przypomina typową sprężarkę parowozową, ale "Atlantic" nie posiada hamulca powietrznego.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EraQp-KTRDM[/youtube]
Cichowska kolejka latem jest czynna w większość weekendów. Przed wizytą lepiej upewnić się telefonicznie czy spotkamy parowóz pod parą. Więcej informacji można wyczytać na poniższych stronach:
http://www.krzywin.pl/index.php?pid=48
http://kolejkaparkowa.prv.pl/